Svensk Dagligvaruhandel förstärker inom näringspolitik och kommunikation
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt arbete inom näringspolitik och kommunikation och anställer näringspolitisk expert. Det är Oscar Almqvist, han kommer närmast från konsultbolaget New Republic, som tillträder den nya rollen.

Dagligvaruhandeln spelar en viktig roll i ett välfungerande samhälle, och förutsättningarna för hela livsmedelssektorn förändras ständigt. Antalet nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvaruhandeln ökar hela tiden, såväl nationellt som inom EU. För att möta detta förstärker Svensk Dagligvaruhandel sin organisation.
- Det är en händelserik tid för branschen. Både nationellt och i EU. Efter fem år med EU:s gröna giv väntar nu ett nytt Europaparlament och en ny kommission. Jag är glad att få vara med och stötta medlemsföretagen i deras gemensamma intressen och bidra till ökad förståelse för dagligvaruhandelns förutsättningar, säger Oscar Almqvist.
Oscar har fem års erfarenhet som konsult på public affairs byrån New Republic. Han har en pol. kand. i statsvetenskap från Uppsala universitet.
- Dagligvaruhandeln har ett viktigt uppdrag, som är mer än att bara erbjuda mat varje dag, och samarbetet mellan aktörerna i branschen får en allt större betydelse. Jag ser fram emot att tillsammans med Oscar, och övriga kollegor på Svensk Dagligvaruhandel, driva och utveckla det branschgemensamma arbetet inom bland annat hållbarhet, beredskap och folkhälsa vidare, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Oscar tillträder sin tjänst den 10 juni.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder

Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Ökad försäljning i dagligvaruhandeln under årets första sommarmånad10.7.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under juni 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för juni beräknas till -0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,5 procent under juni månad.
Kommunerna där dagligvaruhandeln växer mest8.7.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln växer i många svenska kommuner. Bland de kommuner där dagligvaruhandeln vuxit mest i form av fysisk försäljning under perioden 2019–2023 finns bland annat Burlöv, Svedala, Älvdalen, Bollnäs och Upplands Väsby. Samtidigt försvårar kommuners tillämpning av plan- och bygglagen etableringen av nya butiker i flera delar av landet – något som hämmar lokal konkurrens och ekonomisk utveckling.
Dagligvaruhandeln enas kring gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning7.7.2025 09:00:12 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln tar nu ett gemensamt steg för att möta en av de mest akuta globala hållbarhetsutmaningarna – vattenstress. Svensk Dagligvaruhandel har, tillsammans med organisationens medlemsföretag, beslutat om en gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning i leverantörsledet. Färdplanen antogs i juni 2025 och innebär en tydlig kravställan på vattenstandarder i odlingar i riskutsatta områden.
FAKTA OM MATEN: Världen på tallriken – En rapport om svensk livsmedelsimport18.6.2025 08:55:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Dagligvaruhandel presenterar idag en ny rapport om importens roll i Sveriges livsmedelsförsörjning. Majoriteten av de importerade livsmedlen kommer från Europa, med frukt och grönsaker som den mest dominerande varugruppen. Rapporten belyser hur global handel, geopolitik och konsumenternas efterfrågan påverkar pris och tillgång på livsmedel.
Svag tillväxt i dagligvaruhandeln i maj18.6.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under maj 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum