Stora Tuna OK vinner världens största stafett, Venlakavlen

Efter fyra sträckor kunde Tove Alexandersson ta i mål sin klubb Stora Tuna OK som segrarinnor på dagens Venlakavle i finländska Kauhava med över 1400 startande lag.

Laget jublar när Stora Tuna OK korsar mållinjen som segrare på Venlakavlen
Laget jublar när Stora Tuna OK korsar mållinjen som segrare på Venlakavlen Hugo Mattsson

Det blev en stafett som svängde mycket när Venlakavlen avgjordes 2024 kring Kauhava flygfält.

Det var över 1400 lag som gav sig ut i skogen när startkanonen fyrades av. Stora Tuna OK var favoriter efter att ha vunnit Tiomila tidigare i vår och lyckades hålla för favoritskapet.

Efter första sträckan så låg laget på 22:de plats, två minuter och 57 sekunder efter ledningen. På andrasträckan kunde norskan Marie Olaussen springa upp laget till en andraplats, en minut efter ledningen. På tredjesträckan sprang Magdalena Ohlsson som växlade över till Tove Alexandersson två minuter och 26 sekunder efter ledande lag IFK Göteborg.

Nu började jakten och redan vid första tv-kontrollen efter 1.9 kilometer så var Alexandersson bara en minut och 16 sekunder efter. Tove fortsatte springa bra och efter sex kilometer hade hon gått om och kopplat greppet om kavlen med ett fenomelt tempo. Tove Alexandersson vann sträckan med över tre minuter och kunde till slut defilera i mål tillsammans med lagkamraterna Rebecka Heinrup, Marie Olaussen, Magdalena Ohlsson och vann stafetten med fyra minuter och elva sekunder före finska Kalevan Rasti.

– Vi har varit väldigt fokuserade på stafetterna i år, så det känns helt fantastiskt att vi lyckades leverera på både Tiomila och jukola, säger Tove och fortsätter.

– Det var en bra lucka fram, så jag visste jag var tvungen att göra en riktigt bra lopp för att komma ikapp, så jag låg på hårt redan från start.

– Det var några riktigt luriga kontroller i slutet också, så jag kände mig aldrig säker, utan det gäller att ha fokus hela vägen in, säger Tove överlycklig över vinsten.

Laget jublar när Stora Tuna OK korsar mållinjen som segrare på Venlakavlen
Starten med över 1400 lag på Venlakavlen i Kauhava, Finland
Marie Olaussen, Stora Tuna OK, mot mål på andrasträckan som tvåa.
Sanna Fast, IFK Göteborg, först in på tredjesträckan
Tove Alexandersson laddad för att jaga på sista sträckan
Vinnarlaget. från vänster: Tove Alexandersson, Rebecka Heinrup, Marie Olaussen, Magdalena Ohlsson

Länkar