Historisk och överlägsen seger för Stora Tuna OK på Jukola

Stora Tuna OK levererade en imponerande prestation på Jukolakavlen i Finland genom att vinna för femte gången i rad. Laget segrade med en imponerande segermarginal på 11 minuter och 48 sekunder före OK Linné.

För femte gången i rad segrade Stora Tuna OK på Jukolakavlen i Finland. Laget imponerade sträcka efter sträcka och låg i ledningen från första till sista sträckan. Tidigare under lördagseftermiddagen tog damerna i klubben hem Venlakavlen, och på söndagsmorgonen var det dags för herrarna att korsa mållinjen som segrare.

Samma bedrift lyckades Stora Tuna med även på Tiomila tidigare under våren, och det kan konstateras att Borlängeklubben dominerar de stora stafetterna på både dam och herrsidan.

Stafetten inleddes starkt av Olle Kalered, som växlade som sjua i tätklungan, endast 18 sekunder bakom ledaren. Joakim Svensk tog över på den andra sträckan och förde laget upp i ledning. Jesper Svensk tog sedan över och utökade ledningen betydligt och växlande hela 7 minuter och 37 sekunder före närmaste konkurrent, OK Linné.

Ville Johansson tog över på den fjärde sträckan och trots att OK Linnés Lucas Basset tog in några minuter, förblev Stora Tunas ledning ohotad. På femte sträckan genomförde Henrik Johanesson sitt lopp med bravur, vilket lade grunden för Viktor Svensk att ytterligare utöka ledningen på sjätte sträckan.

Emil Svensk avslutade stafetten på ett övertygande sätt och säkrade den överlägsna segern för Stora Tuna OK. Trots att landslagskollegan Albin Ridefelt från OK Linné försökte närma sig, var Stora Tuna ohotade och segermarginalen blev hela 11 minuter och 48 sekunder.

– Det var kul att vakna och se att vi låg i ledning. Mitt eget lopp var bra, jag försökte trycka hårt men inte för hårt. Det betyder jättemycket för klubben, säger Emil Svensk.

Läs mer i artikeln på orientering.se

Se alla resultat här. Steate

Länkar