Linköpings stift, Svenska Kyrkan

Nya diakoner, ny präst, nya kyrkomusiker och ny församlingspedagog välkomnade

Söndag den 16 juni vigdes fyra diakoner och en präst av biskop Marika Markovits i domkyrkan i Linköping. Tidigare i veckan välkomnades tre nya kyrkomusiker och en församlingspedagog.

Fyra nya diakoner och en ny präst vigdes igår. Fr v: Biskop emeritus Esbjörn Hagberg, Sofia Gårdestig, Håkan Appel, biskop Marika Markovits, Sara Holmström, Anna Andersson, Lucas Fornander Rosell och domprost Mattias Bähr. Foto: Emanuel Eriksson

Linköpings stift har i veckan som gick haft glädjen att välkomna flera nya medarbetare till tjänst.

VIGDA TILL DIAKON
Anna Andersson, 48 år, Norrköping
Socionom med grundläggande psykoterapiutbildning. Har arbetat inom psykiatrin. Hon har även en trädgårdsutbildning och har arbetat som kyrkogårdsarbetare i Norrköping med omnejd.
Vill bli diakon för att:
”En viktig anledning är min längtan efter att möta människor mitt i det som är och få vara en medvandrare på vägen i den kamp som livet ofta innebär. Jag vill visa på Guds kärlek och barmhärtighet genom ord men framför allt handling. Jag vill också vara en röst för utsatta och sårbara.”
Hon kommer att arbeta i S:t Olofs församling i Norrköping.

Håkan Appel, 56 år, Linköping
Har jobbat som församlingspedagog i olika församlingar med ungdomar och konfirmander. Han har även arbetat på stiftet, i utlandskyrkan i Norge och varit arbetsledare. Som grund för diakonutbildningen har han läst folkhälsovetenskap.
Vill bli diakon för att:
”Jag brinner för att möta människor i olika situationer och vill utveckla och fördjupa detta i mitt uppdrag som diakon: i mötesplatser, enskilda samtal och gudstjänster.”
Han kommer att arbeta i S:t Olofs församling i Norrköping.

Sofia Gårdestig, 50 år, Sturefors
Socionom och legitimerad hälso-och sjukvårdskurator. Hon har jobbat som handläggare inom socialtjänsten men också på medborgarkontor och inom vräkningsförebyggande arbete.
Vill bli diakon för att:
”Som diakon får jag jobba bredare än tidigare. Jag längtar efter att få samtala om hela livet utan att behöva rygga undan för frågor om livets mening och om vår existens. Att få jobba utifrån en kristen grund innebär en helhetssyn på människan, världen och Gud.”
Hon kommer att arbeta i Skäggetorps församling i Linköping.

Sara Holmström, 44 år, Skänninge
Fritidsledare och hälsoutvecklare men har också läst kurser inom psykologi, pedagogik, sociologi och folkhälsovetenskap. Hon har arbetat länge inom kyrkan som fritidsledare och församlingsassistent, främst med ungdomar och konfirmander.
Vill bli diakon för att:
”Jag vill finnas för människor genom att stötta, hjälpa och dela glädje. Min önskan är att kunna vara en närvarande och lyhörd medmänniska för både unga och gamla i livets alla skeden. Genom att bli diakon vill jag bidra till att skapa ett samhälle där ingen känner sig ensam eller övergiven, utan i stället får känna gemenskap, stöd och värme”.
Hon kommer att arbeta i Ödeshögs församling

VIGD TILL PRÄST
Lucas Fornander Rosell
, 26 år, Norrköping
Vill bli präst för att:
”Jag längtar efter att be och fira gudstjänst med människor i livets alla stunder!”
Han kommer att arbeta i Kolmårdens församling.

Läs mer här:
"Gör tron på riktigt - då ljuder himlen av glädje!" - Linköpings stift (svenskakyrkan.se)

Vid en mottagnings-och sändningsmässa måndag den 10 juni välkomnades de nya kyrkomusikerna Linda Jonsson, David Kronström, och Gustaf Lennman som kommer att arbeta i Skäggetorps församling, Kärna församling respektive Vimmerby pastorat och den nya församlingspedagogen Anna Yderfors.

Stiftsmusiker Emil Holmberg, kyrkomusiker Linda Jonsson, biskop Marika Markovits, kyrkomusiker David Kronström, församlingspedagog Anna Ydefors och stiftspedagog Helen Kémi. Saknas på bilden gör Gustaf Lennman, kyrkomusiker.

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar Östergötland och norra Småland. Stiftsorganisationens uppgift är att stötta de 102 församlingarna och förvalta kyrkans tillgångar. MarikaMarkovits är biskop i Linköpings stift.

Följ Linköpings stift, Svenska Kyrkan

Senaste pressmeddelandena från Linköpings stift, Svenska Kyrkan