Linköpings stift, Svenska Kyrkan

80 år av goda samtal och ”bara vara”

Vårdnäs stiftsgård är en etablerad hotell- och konferensanläggning söder om Linköping. I juni firar anläggningen 80 år av gästfrihet - och utrymme för både kropp, själ och ande, något som efterfrågas alltmer.

Foto: Vårdnäs stiftsgård ligger vackert ovanför sjön Stora Rängen fem mil söder om Linköping. Emanuel Eriksson

– Det här är en plats som gör människor mottagliga och öppna för hela skapelsen, säger stiftsgårdschef Jonas Ridderström.

Stiftsgården invigdes 18 juni 1944. Biskop Tor Andræ klippte bandet och berättade om visionen: en plats för gemenskap, samtal och personlig utveckling. En plats där ungdomar skulle få växa och ta ansvar för samhället, tillsammans och i möten över generationsgränserna.

Vårdnäs stiftsgård drivs fortfarande av Linköpings stift. Det är en pigg 80-åring som utvecklas stadigt förankrad i det ursprungliga uppdraget: att vara en plats för gemenskap, utveckling och samtal. Hit kommer företag, myndigheter, församlingar, organisationer och privatpersoner i alla åldrar.

– Många gäster uttrycker att de ”drabbas av stillheten” här. Äventyr och förströelse kan man få på många platser men stillhet är en bristvara. Möjligheten till att bara vara tycks öppna upp för samtal på djupet, säger Jonas Ridderström.

Vårdnäs stiftsgård har med åren utvecklat en allt tydligare profil med omsorg också om naturen. Arbetet med att bedriva en hållbar hotell- och konferensanläggning har gett flera utmärkelser inom klimatområdet. Nyligen utsåg Visit Linköping & Co gården till Miljöambassadör, en verksamhet som arbetar mycket aktivt med miljömässig hållbarhet inom hela sin verksamhet.

Kontakt: Jonas Ridderström, stiftsgårdschef
jonas.ridderstrom@svenskakyrkan.se

Webbsida:
Vårdnäs Stiftsgård - en unik miljö nära Linköping med konferens, hotell, restaurang (vardnas.se)

Katarina Sandström Blyme
katarina.blyme@svenskakyrkan.se

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar Östergötland och norra Småland. Stiftsnivåns uppgift är att stötta de 102 församlingarna i området och att förvalta kyrkans tillgångar. Marika Markovits är biskop i Linköpings stift.

Följ Linköpings stift, Svenska Kyrkan

Senaste pressmeddelandena från Linköpings stift, Svenska Kyrkan