Nödvändig genomlysning av livsmedelsbranschen

LRF välkomnar Konkurrensverkets genomlysning av prissättningen i livsmedelsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att strukturen inom livsmedelssektorn ger detaljhandeln en mycket stark köparmakt. Konkurrensverkets förslag kring exempelvis butiksetableringar, avtalsmodeller och kommunernas planläggning är därför intressanta att gå vidare med för att främja konkurrensen.

Bondens marknad
Bondens marknad Foto: LRF. Fri att använda.

”Rapporten har även tydliga exempel på skillnader i ökning av leverantörspriser respektive konsumentpriser. Siffrorna som visar på en märkbart större prisuppgång i konsumentledet belyser på ett bra sätt varför dagens prismodeller inte för vidare en ökad kostnad i jordbrukarledet krona för krona utan snarare genom procentuella påslag i senare led”. Säger Lars-Erik Lundkvist näringspolitisk expert på LRF.

Kostnaderna för annat än varuinköp och den svenska valutakursen påverkar också prissättningen gentemot konsument. Därför är det är positivt att Konkurrensverket tittar på prisutvecklingen i olika led.

”För LRFs del är det viktigt att den svenska livsmedelskedjan fungerar bra och att lönsamheten i olika led är rimlig. Utan en bra lönsamhet i jordbruket blir det omöjligt att nå den nationella livsmedelsstrategins mål om en ökad inhemsk livsmedelsproduktion. Även politiska mål om en stärkt livsmedelsberedskap skulle äventyras”. Säger Lars-Erik Lundkvist näringspolitisk expert på LRF.

Den svenska bondens andel av en konsumentkasse med svenska livsmedel är bara cirka 20% och den andelen behöver öka. Framöver kommer detta att vara särskilt betydelsefullt för att finansiera jordbrukets gröna omställning, det vill säga en fossilfri och klimatanpassad matproduktion med ökad biologisk mångfald.

Konkurrensverkets rapport, "Stigande matpriser – vart tar pengarna vägen?"

Lars-Erik Lundkvist, näringspolitisk expert på LRF

Om oss

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med drygt 120 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen.

LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. http://www.lrf.se/

Trenden fortsatt uppåt för det gröna näringslivet17.6.2024 12:52:59 CEST | Pressmeddelande

Under andra kvartalet 2024 fortsätter återhämtningen i det gröna näringslivet och landar sammantaget i en svagt positiv syn på den framtida konjunkturen. Det visar konjunkturmätaren Grönt Näringslivsindex från Lantbrukarnas Riksförbund. ”Får vi ett bra odlingsår, en stärkt samhällsekonomi och fler räntesänkningar från Riksbanken så kan vi förhoppningsvis se ett ännu bättre resultat under tredje kvartalet”. Säger Anna Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund.