Rapport från LRF: Ny rättspraxis försvårar naturvård i svensk skog

En ny rapport från LRF Den dolda revolutionen i skogen beskriver en systemförändring där hänsyn och avsättningar i den svenska skogen avgörs av generella bestämmelser i stället för myndighetsbeslut i det enskilda fallet. Rapporten presenterar även ett antal konkreta lösningar om hur problematiken skulle kunna avhjälpas.

”Den nuvarande situationen skapar stor rättsosäkerhet för Sveriges familjeskogsägare samtidigt som det blir väldigt svårt att prioritera naturvårdsinsatserna i den svenska skogen. Det här kan inte vara vägen framåt för svenskt skogsbruk som har en viktig roll i den gröna omställningen”. Säger Magnus Kindbom, Skogsdirektör på Lantbrukarnas Riksförbund.

Den svenska skogspolitiken har utformats för att skapa en rättssäkerhet kring subjektiva företeelser i naturen. Det är enligt skogsvårdslagen nödvändigt att ta hänsyn till exempelvis värdefulla träd och hänsynskrävande biotoper. Men det är i huvudsak upp till skogsägaren att bedöma vad som är ett värdefullt träd eller en hänsynskrävande biotop.

Ett eventuellt förbud blir inte skarpt förrän Skogsstyrelsen beslutat om ett föreläggande eller förbud i det enskilda fallet. På samma sätt kan myndigheterna besluta om biotopskyddsområden eller naturreservat när man anser det vara befogat med så stora inskränkningar att pågående markanvändning avsevärt försvåras.  Då har skogsägaren rätt till ersättning och det blir tydligt vad som gäller.

Rapporten beskriver förändringen där en ny rättspraxis kring skogen vuxit fram där skogsbruket kan förbjudas genom generella bestämmelser utifrån oprecisa definitioner i stället för genom myndighetsbeslut där skogsägare erbjuds ersättning.

”Det som tidigare var grundlagsskyddad pågående markanvändning kan nu på osäkra grunder vara förbjudet. Genom skarpa förbud kring diffusa företeelser gör markägare ofrivilligt till brottslingar”. Säger Magnus Kindbom, Skogsdirektör på Lantbrukarnas Riksförbund.

Ett konkret exempel är tillämpningen av artskyddsförordningens bestämmelser och miljöbalkens allmänna hänsynsregler där det inte längre myndighetens beslut som avgör vad som är förbjudet. Företeelser och arter i skogen som kan tolkas subjektivt bedöms allt oftare omfattas av generella förbud.

”Skogsägaren kan inte längre veta vad som är förbjudet eller inte och detta måste allt oftare prövas i domstol där skogsägaren själv måste stå för sina domstolskostnader. Eftersom förbudet inte anses orsakat av myndighetsbeslut utan redan är generellt förbjudet i lag råder också osäkerhet kring rätten till ersättning när pågående markanvändning avsevärt försvåras”. Säger Magnus Kindbom, Skogsdirektör på Lantbrukarnas Riksförbund.

Tillämpningen av artskyddsförordningen får effekter för grunderna i det arbetssätt vi i Sverige haft för naturvårdsarbete i den svenska skogen då den skogsägare som tagit det extra ansvar som förväntats i stället riskerar att råka extra illa. Detta är kontraproduktivt, inte minst ur ett naturvårdsperspektiv.

Två lösningar som presenteras i rapporten:

1. Artskyddsförordningen bör i första hand begränsas så att pågående markanvändning inte får avsevärt försvåras. I stället bör staten, när de anser att ett platsspecifikt skydd behövs för någon art, försöka teckna naturvårdsavtal med skogsägaren eller tillämpa annat formellt skydd. För detta behöv nya tidsbegränsade skyddsformer som inte inskränker markanvändningen mer än vad som är motiverat för den aktuella arten. Alla skyddsformer bör ge skogsägaren full ersättning för det intrång som sker.

2. Det bör vara staten och inte den enskilde markägaren som har ansvar att leva upp till EU-direktiven. Kommande regelverk där olika begrepp och definitioner blir avgörande för krav på avsättningar och långtgående hänsyn bör införlivas i svensk lag på ett sätt som innebär att staten och inte den enskilde har ansvaret att leva upp till EU-direktiven. Det innebär att en åtgärd inte är förbjuden förrän staten har beslutat om förbud i det enskilda fallet. Följden blir att om exempelvis alla miljöer av en viss typ ska bevaras måste varje sådant område först identifieras av staten.

Rapporten finns bifogad.

Här hittar du fler rapporter från LRF som den svenska skogen.

Är du i Almedalen? Missa inte LRFs Skogsägarnas seminarium på samma tema.

Tid: 27 juni kl. 16.15-17.45

Plats: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "B15"

Läs mer här.

Magnus Kindbom, Skogsdirektör på Lantbrukarnas Riksförbund

Om oss

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med drygt 120 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen.

LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. http://www.lrf.se/

Trenden fortsatt uppåt för det gröna näringslivet17.6.2024 12:52:59 CEST | Pressmeddelande

Under andra kvartalet 2024 fortsätter återhämtningen i det gröna näringslivet och landar sammantaget i en svagt positiv syn på den framtida konjunkturen. Det visar konjunkturmätaren Grönt Näringslivsindex från Lantbrukarnas Riksförbund. ”Får vi ett bra odlingsår, en stärkt samhällsekonomi och fler räntesänkningar från Riksbanken så kan vi förhoppningsvis se ett ännu bättre resultat under tredje kvartalet”. Säger Anna Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund.