Två simmare uttagna till Paralympics i Paris

På torsdagen gav Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) två simmare – Nicola St Clair Maitland och Conrad Hildebrand – klartecken till Paralympics i Paris.

Bilden är ett montage och visar Conrad Hildebrand och Nicola St Clair Maitland. Bakgrunden är i blåa toner och man kan se Eiffeltornet i Paris och fullsatta läktare. Framför Nicola och Conrad står det Klara för Paralympics med blåa bokstäver mot en gul bakgrund. Vid den syns logotypen för Sveriges Paralympiska Kommitté.
Simmarna Conrad Hildebrand och Nicola St Clair Maitland är uttagna till Paralympics i Paris. Sveriges Paralympiska Kommitté

Den svenska truppen fortsätter att ta form. I juni blev rutinerade simmaren Pernilla Lindberg – med tre Paralympics i bagaget – uttagen till spelen. Nu får ytterligare två simmare, tillika paralympiska debutanter, klartecken.

– Vi är glada att kunna ta ut Nicola och Conrad till den svenska truppen. Det är två lovande simmare som har gjort fina resultat och förtjänar den här chansen. Dessutom kommer de att plocka med sig ovärderlig erfarenhet inför kommande spel, säger truppchef Niclas Grön.

Trots sin unga ålder har 21-åriga Nicola St Clair Maitland en fin meritlista. De senaste åren har hon presterat strakt i internationella tävlingar och så sent som i april i år simmade hon hem ett EM-brons på 400 meter frisim i Madeira. Därtill har hon flera topp-placeringar från VM i Manchester förra året, inklusive dubbla EM-brons från 2018.

– Att ta mig till ett Paralympics är något jag drömt om sedan jag började simma som barn. Jag är så galet stolt över mig själv för att jag inte gav upp hoppet och tog mig tillbaka från en väldigt tuff period i livet, säger hon.

Conrad Hildebrand var som 16-åring en av landets bästa simmare. Efter en parkourolycka, som förlamade honom från bröstet och nedåt, hittade han till parasporten. Inom parasporten har han tidigare tävlat för landslaget i rullstolsrugby men sedan knappt tre år är han tillbaka i simbassängen.

Som tävlingssimmare har han bland annat med sig en sjunde och en åttonde plats från VM 2023.

Men det största målet har hela tiden varit att ta sig till Paralympics.

– Nu har jag äntligen nått det jag jagat efter hela livet. Att få tävla i Paris gör att alla tusentals timmar av slit och uppoffringar längs vägen inte varit förgäves, säger han och fortsätter:

– Jag älskar att tävla och att tävla mot de allra bästa, det är det roligaste jag vet. Ju högre press, desto häftigare är det. De paralympiska spelen är den ultimata scenen för elitidrottare så det kommer att bli fruktansvärt kul.

Paralympics i Paris avgörs mellan den 28 augusti och den 8 september.

Nicola St Clair Maitland, simning
Klass – gren: S7 – 50m frisim, 100m frisim, 50m ryggsim, 100m ryggsim, 50m fjäril
Förening: Södertälje Simsällskap
Född: 2003
Ort: Rönninge
Antal Paralympics: Debutant

Conrad Hildebrand, simning
Klass – gren: S2 – 200m frisim, 50m ryggsim, 100m ryggsim
Förening: Södertälje Simsällskap
Född: 1995
Ort: Spånga
Antal Paralympics: Debutant

Sedan tidigare uttagna:

• Anna Beck, cykel
  • Anna Benson, sportskytte
  • Emil Andersson, bordtennis
  • Alexander Öhgren, bordtennis
  • Daniel Gustafsson, bordtennis
  • Jonas Hansson, bordtennis
  • Pernilla Lindberg, simning

Läs mer om den svenska truppen i Paris 2024

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige.

Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.