Låt inte sommarlovet spåra ur
Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.

De flesta av oss förstår att järnvägar bara är till för tåg, men det finns de som tar onödiga risker genom att vistas på eller nära spåren eller som tar sig in på bangårdar.
- Jag vill uppmana föräldrar som bor i närheten av en järnväg att prata med sina barn om riskerna. Tåg kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats. Måste man korsa en järnväg ska man alltid göra det på godkända övergångar säger Rami Yones, regional direktör för Trafikverket Mellersta regionen.
Var rädd om dig – det är livsfarligt på spåren
Att gena över järnvägsspår är livsfarligt. Tåg går tyst, fort och har lång bromssträcka. Ett tåg i 200 km/tim kör ungefär 200 meter på tre sekunder. Bromssträckan vid nödbromsning är mer än en kilometer. En lokförare har alltså ingen möjlighet att tvärnita om hen upptäcker att någon eller något som inte ska vara på spåren finns där.
Även järnvägens kontaktledningar ovanför spåret är livsfarliga. Det räcker att komma i närheten för att få ström i sig vilket kan leda till svåra brännskador och i värsta fall dödsfall. Strömmen är alltid på i kontaktledningen, även när tåget står stilla.
- När skolorna har sommarlov märker vi att fler barn och ungdomar vistas på eller nära järnvägen. Även om det som tur är oftast går bra spårar det ibland ur och övergår från bus till skadegörelse eller olyckor med allvarliga konsekvenser för alla inbladade, förklarar Rami Yones.
Skadegörelse på järnvägen leder ofta till mycket kostsamma åtgärder
Ett tåg som spårar ur på grund av skadegörelse orsakar i sin tur omfattande skador på järnvägen. Kostnaden för bärgning av tåget samt åtgärda skadorna kan hamna på 2-3 miljoner kronor. Utöver det kommer samhällsekonomiska kostnaden med stopp i trafiken.
Prata med barnen om järnvägen finns i närmiljön
Trafikverket har tagit fram ett skolmaterial som lärare kan använda för att informera och utbilda om de risker som finns vid järnvägen. Trafikverket rekommenderar att man pratar med sina barn om dessa risker, där materialet kan hjälpa till, framför allt om hemmet eller skolan ligger i närheten av en järnväg. Materialet lämpar sig bäst för åldrarna 7–13 år. (se bifogat dokument)
Lokförarna drabbas
För lokförarna är obehöriga i spår ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Precis som att ingen ska omkomma i olyckor ska heller ingen förare behöva uppleva att köra på en annan människa. En förare har ingen möjlighet att få stopp på tåget i tid om någon plötsligt dyker upp i spåret framför ett kanske flera hundra ton tungt tåg som kommer i hög hastighet.
Åtgärder som minskar olycksrisken och räddar liv
Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen. Tyvärr är det inte alla som gör det. För att göra det svårare för obehöriga att komma ut på spåren sätter Trafikverket upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder. Dessa kompletteras också med kameror på utsatta sträckor för att kunna upptäcka om ett intrång ändå sker.
Dyrt blir det också för den som blir påkommen. Vistas man i spårområdet riskerar man böter på 3000 kronor.
Kontakter
Rami Yones, regional direktör, Mellersta regionen, Trafikverket, 010-124 15 50 (tillgänglig efter kl. 08)
Beisi Sundin, presskommunikatör, Mellersta regionen, Trafikverket, 073-801 24 00 (tillgänglig efter kl. 08)
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder


Dokument
Mellersta regionen – Uppsala län, Södermanlands län, Västmanlands län, Värmlands län, Örebro län, Dalarnas län och Gävleborgs län
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Skånes viktigaste järnvägsprojekt delas upp för att korta planeringstiden27.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets järnvägsprojekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” kommer att delas upp i två etapper. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Tågens punktlighet förbättrades i februari20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler persontåg kom fram i tid under februari när punktligheten ökade till 89 procent, drygt två procentenheter högre än månaden innan och bättre än i februari förra året. Samtidigt rullar rekordmånga tåg på järnvägen, som rustas mer än någonsin.
Helgavstängningar påverkar tågtrafiken på Västra stambanan17.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Underhållsarbetet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås gör att tågtrafiken behöver stängas av sju helger under våren. Det kommer fortsatt gå att resa, men restiden kan bli längre.
Innovativt partnerskap för framtidens järnväg13.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Trafikverket har valt korridor för utbyggnad av E22 mellan Gladhammar-Verkebäck i Västerviks kommun11.3.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket avslutar nu skedet vägplan val av lokalisering och har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+. Det innebär att vägen byggs om och förbättras i sitt nuvarande läge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum