Stora Enso utvecklar hållbara förpackningar – lånar 435 miljoner euro från EIB

• Stora Enso ska omvandla anläggningen i finska Oulu för att tillverka cirkulära och återvinningsbara förpackningar för mat och personvård.

• Lånet från EIB hjälper till att minska det globala beroendet av plast, vilket är ett stort miljöproblem.

• Investeringen i Oulu-anläggningen främjar också den ekonomiska livskraften i norra Finland.

En av Stora Ensos anläggningar i Finland.

Europeiska investeringsbanken (EIB) utökar en kredit på 435 miljoner euro till skogsindustrikoncernen Stora Enso för att producera miljövänligare förpackningar till mat och personvårdsprodukter.

Lånet ska användas för en omfattande uppgradering av Stora Ensos tillverkningsanläggning i Oulu, Finland, där företaget redan har investerat 1 miljard euro i återanvändbara, fiberbaserade och återvinningsbara förpackningar för konsumtionsvaror.

Den nya produktionslinjen gör det möjligt för Stora Enso att erbjuda sina globala kunder ett prisvärt alternativ till plastförpackningar, som är baserade på fossila bränslen och bidrar till klimatförändringar samt förorenar mark, hav och floder.

"Detta lån är ett stort steg mot en plastfri värld, med en ekonomi baserad på innovation och byggd på en grön, koldioxidneutral, hållbar och cirkulär modell," säger EIB:s vice ordförande Thomas Östros. "Lösningar från Stora Enso visar att den gröna ekonomin är fullt kapabel att skapa tillväxt, utveckling och jobb. Vi är mycket stolta över att stödja europeisk innovation som främjar globala klimatåtgärder, förbättrar miljöskyddet och ökar den ekonomiska hållbarheten."

Genom att stödja projektet i Oulu stärker EIB också konkurrenskraften för EU:s industri, främjar ekonomisk tillväxt och utvecklingsmöjligheter i norra Finland och stärker den ekonomiska och sociala sammanhållningen i EU-regionerna.

"Det nya lånet från EIB kommer inte bara att ge oss finansiell flexibilitet utan understryker också vårt engagemang för hållbar, lönsam tillväxt. Att säkerställa tillgång till långsiktigt kapital från olika källor är en avgörande del av vår strategi, eftersom det möjliggör investeringar i nya tillväxtmöjligheter," säger Kaarlo Höysniemi, Senior Vice President för Group Treasury på Stora Enso.

EIB-lånet bidrar till flera nyckelinitiativ inom EU, inklusive EU:s gröna giv, bioekonomistrategin och handlingsplanen för cirkulär ekonomi.

European Investment Bank (EIB):

The European Investment Bank (ElB) is the long-term lending institution of the European Union, owned by its Member States. It finances sound investments that contribute to EU policy objectives. EIB projects bolster competitiveness, drive innovation, promote sustainable development, enhance social and territorial cohesion, and support a just and swift transition to climate neutrality.

The EIB Group, which also includes the European Investment Fund (EIF), signed a total of €88 billion in new financing for over 900 projects in 2023. These commitments are expected to mobilise around €320 billion in investment, supporting 400,000 companies and 5.4 million jobs.

All projects financed by the EIB Group are in line with the Paris Climate Accord. The EIB Group does not fund investments in fossil-fuels. We are on track to deliver on our commitment to support  €1 trillion in climate and environmental sustainability investment in the decade to 2030 as pledged in our Climate Bank Roadmap. Over half of the EIB Group’s annual financing supports projects directly contributing to climate change mitigation, adaptation, and a healthier environment.

Approximately half of the EIB's financing within the EU is directed towards cohesion regions, where per capita income is lower. This underscores the Bank's commitment to fostering inclusive growth and the convergence of living standards.

About Stora Enso:

Part of the global bioeconomy, Stora Enso is a leading provider of renewable products in packaging, biomaterials and wooden construction, and one of the largest private forest owners in the world. We create value with our low-carbon and recyclable fiber-based products, through which we support our customers in meeting the demand for renewable sustainable products. Stora Enso has approximately 20,000 employees and our sales in 2023 were EUR 9.4 billion. Stora Enso shares are listed on Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) and Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). In addition, the shares are traded in OTC Markets (OTCQX) in the USA as ADRs and ordinary shares (SEOAY, SEOFF, SEOJF).

EIB: Kristiina Randmaa | k.randmaa@eib.org | tel.: +352 4379 72894
Website: www.eib.org/press | Press Office: +352 4379 21000 — press@eib.org

Stora Enso: Kaarlo Höysniemi, kaarlo.hoysniemi@storaenso.com, tel. +358 400 251 179
Website: www.storaenso.com

Svenskar tredje bäst informerade om klimatförändringarna – men generationsklyfta finns8.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskarna är tredje bäst informerade i EU om klimatförändringarna, enligt en undersökning från Europeiska investeringsbanken. Samtidigt vet inte en stor andel av svenskarna att sänkta hastighetsgränser eller bättre isolerade byggnader kan bidra till att bekämpa klimatförändringarna. Åldersgruppen 20-29 år sticker ut som mindre informerade än äldre. Sex procent tror att klimatförändringarna är en bluff. "Det är viktigt att identifiera och åtgärda de kunskapsluckor som EIB:s klimatundersökning har påvisat", säger vicepresident Thomas Östros.

EIF stöder svensk privat kreditfond – 30 miljoner euro ska hjälpa företag till hållbar tillväxt13.6.2024 13:22:22 CEST | Pressmeddelande

EIF stöder Ture Credit Fund III med 30 miljoner euro som hörnstensinvesterare. Ture Credit Fund III kommer att investera i små och medelstora företag i Norden med inriktning på mjukvara, hälso- och sjukvård, utbildning och miljötjänster. I finansieringen införlivas sociala målsättningar. EIF:s investering stöds av InvestEU-programmet och uppfyller InvestEU:s kriterier för könsmässig jämställdhet.