XXL

Nu har XXL öppnat nya varuhuset i Uppsala

Kl 10:00 på torsdagen slog XXL upp dörrarna till det nya varuhuset på Bolandsgatan 20, efter flytten till Decathlons tidigare lokaler. I och med detta introducerade XXL sitt nya varuhuskoncept för Uppsalaborna; en mer modern och effektiv shoppingupplevelse, där kunderna snabbt får ta del av hela sortimentet av sport och friluftsartiklar.

Bootfit i XXL Uppsala, senaste teknologin för specialanpassning av pjäxor.
Bootfit i XXL Uppsala, senaste teknologin för specialanpassning av pjäxor. Fotograf: Viktor Milonjić.

Sortimentet är ungefär detsamma som tidigare men volymen av varor har minskat för att förbättra kundens flöde genom varuhuset. Dessutom får besökaren en bättre översikt av sortimentet när samtliga avdelningar nu är ombyggda. Nya varuhuset ökar också personalens tillgänglighet, vilket ska göra det möjligt att ge kunderna mer uppmärksamhet och bättre service. Utöver dessa förändringar så är XXLs verkstad mer central, efter att varuhuskedjan identifierat den som en viktigare del av kunderbjudandet framåt – här kan nu kunderna få hjälp med service och reparationer av utrustning, även utrustning köpt hos konkurrenterna. Varuhuset har också den senaste teknologin tillgänglig för att hjälpa Uppsalaborna att hitta den bästa löparskon samt kunna erbjuda specialanpassning av alpinpjäxor.

Det var roligt att se att så många kom för att se vårt nya varuhus, säger Anders Lindblom, Sverigechef på XXL. Vi har funnits i Uppsala i snart 12 år och nu kan vi se fram emot dem kommande 12 åren också, fortsätter Anders Lindblom.

Nu börjar ett nytt kapitel för XXL och det känns kul att få vara en del av det. Det kommer att bli spännande att se hur både mina kollegor och våra kunder reagerar på detta, säger Thanh Sundqvist, After Sales Leader i XXL Uppsala.

XXL Uppsala redo för dagens kunder.
Fotograf: Viktor Milonjić.
XXL-varuhuset i Uppsala, fullt med produkter.
Överblicksbild XXL Uppsala.
Fotograf: Viktor Milonjić.
Detaljbild på XXL Uppsala.

Sports Unite All

XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige och Finland. Har över 80 butiker och är Nordens ledande sportbutik online.

XXL erbjuder välkända varumärken till lägsta priser och har samlat många aktiviteter under samma tak.

XXL har totalt 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.

Följ XXL

Senaste pressmeddelandena från XXL

XXL och den brittiska detaljhandelsledaren Frasers Group avser att etablera ett strategiskt partnerskap4.6.2024 08:06:00 CEST | Pressmeddelande

Föreslaget samarbete kommer att innebära ömsesidigt fördelaktiga synergier mellan XXL ASA och Frasers Group inom områdena inköp, service och inköpsfinansiering. Samarbetet kommer at bygga och accelerera implementeringen av XXLs strategi ”Reset & Rethink” som lanserades sommaren 2023. XXL kommer att gynnas av den erfarenhet som Frasers Group har av sin Store Elevation-strategi, varumärkesrelationer samt tillgång till gruppens kontrollerade varumärken.

XXL svarar på skenande hyror genom att flytta ett flertal varuhus14.5.2024 09:55:00 CEST | Pressmeddelande

Under sensommaren kommer tre av XXLs 30 varuhus att relokera till nya lägen. Varuhusen som berörs ligger i Uppsala, Västerås och Växjö, och flyttar bara några hundra meter vardera. Detta sker som effekt av att hyrorna för varuhusen har ökat till orimliga nivåer, samtidigt som svenskarnas köpkraft har minskat. ”De nya lokalerna blir mer yteffektiva, då vi sett att varuhusen kan minskas något i yta och samtidigt stärkas och moderniseras utan att förlora omsättning eller minska antalet medarbetare”, säger Anders Lindblom, Sverigechef i XXL.