Här är SvD:s nya grävredaktion
Svenska Dagbladet startar en ny permanent avdelning för undersökande journalistik, ledd av den prisbelönta grävchefen Anna Tiberg. Till en början består teamet av tre erfarna grävreportrar och en dataanalytiker. Samtidigt kommer medarbetare från andra avdelningar att fortsätta ansluta till grävredaktionens olika projekt.
– Under de senaste åren har vi utvecklat en metod för undersökande journalistik som fungerar bra på Svenska Dagbladet. Den har lett till viktiga avslöjanden som har engagerat och berört många. Nu tar vi nästa steg och skapar en egen avdelning för grävande journalistik för att kunna fortsätta och förstärka vårt arbete, säger redaktionschef Erik Hedtjärn.
Hittills har den undersökande journalistiken på SvD varit en del av nyhetsredaktionen. Nu blir den en egen avdelning med tre fasta grävreportrar och en dataanalytiker. Dessutom kommer specialistreportrar från andra avdelningar att ansluta till teamet för att bidra med sina kunskaper.
– Vi har jobbat med specialistreportrar i många projekt och sett att det har fungerat väldigt bra. Nu vill vi också få in expertkompetens från SvD:s dataanalys-team som en del av grävredaktionen. Vi har tagit hjälp av analys tidigare, men nu hoppas vi kunna göra det mer strukturerat. Vi testar och ser om det är ett effektivt sätt att arbeta, säger grävchef Anna Tiberg.
Tre erfarna reportrar från Svenska Dagbladet, med bakgrund inom både nyhets- och näringslivsjournalistik, ansluter nu permanent till grävredaktionen:
Frida Svensson: Prisbelönad undersökande reporter med lång erfarenhet på SvD och en av Sveriges mest erfarna kriminalreportrar. Hon har bland annat gjort den uppmärksammade granskningen "Fallet Stefan" från 2019 och blev nominerad till Guldspaden för avslöjandet "Spotify och gängpengarna."
Erik Wisterberg: Även han nominerad till Guldspaden för granskningen av Spotify. Han var med och skapade podden "SvD Tech brief" och nyhetsbrevet med samma namn på SvD Näringsliv. Han blev nominerad till Stora Journalistpriset 2020, vann Guldspaden 2017, och har skrivit boken "Sveriges nya miljardärer" samt ljudboken "Sagan om Spotify."
Jani Sallinen: Sedan många år grävande reporter på SvD, författare och prisbelönad journalist. Han är medförfattare till boken ”Vapensmederna - männen som beväpnar Sveriges kriminella.” En av hans senaste uppmärksammade granskningar, tillsammans med kollegan Emmylou Tuvhagen, handlar om sexuella övergrepp i psykiatrin.
Max Karpefors: Data scientist i SvD:s analysteam sedan 2020, som nu också på deltid blir en del av grävredaktionen. Han har tidigare bidragit med dataanalyser som varit avgörande för flera granskningar, bland annat av kinesiska militärforskare på svenska universitet och den hårda belastningen på hemtjänstpersonal.
Den nya grävredaktionen leds av Anna Tiberg, med gedigen och lång erfarenhet av undersökande journalistik. Hon har vunnit arbetsledarpriset "Gyllene Dynamon" från Föreningen Grävande Journalister, fått "Guldspaden" en gång och nominerats ytterligare fyra gånger. Hon har också vunnit Fackförbundspressens journalistpris två gånger och lett flera granskningar som blivit nominerade och prisbelönta av både Guldspadejuryn och Sveriges Tidskrifter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, redaktionschef. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Anna Tiberg, grävchef. Telefon: 08-13 53 00 E-post: anna.tiberg@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare30.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Rockbjörnens dubbelvinnare: Benjamin Ingrosso och Omar Rudberg19.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Benjamin Ingrosso stod tillsammans med Omar Ruberg som kvällens stora vinnare när Rockbjörnen igår kväll intog Stora scenen på Gröna Lund. För fjärde året i rad röstades Ingrosso fram som Årets manliga artist, som blev hans sjätte Rockbjörn totalt.
Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet17.9.2024 10:09:56 CEST | Pressmeddelande
Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.
SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud17.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.
Stark start för Hockeymorgon – i nytt format och nyförvärv5.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Hockeymorgon lanserades som format på Sportbladet förra året, med livesänd video och podd ett par gånger i veckan under hockeysäsongen. I höst fördjupar Sportbladet samarbetet och partnerskapet med produktionsbolaget Dobb 2.0 och vidareutvecklar konceptet inför premiären av SHL och Hockeyallsvenskan. Måndagens premiär hade 291 000 startade videoströmmar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum