SOS Alarm Sverige AB

SOS Alarm och Tryva ingår partnerskap för att höja brandsäkerheten i flerbostadshus

SOS Alarm inleder samarbete med Tryva, en innovativ aktör inom uppkopplat och trådlöst brandskydd, för att höja brandsäkerheten i flerbostadshus. Det gemensamma målet är att möjliggöra snabbare insats vid brand.

Vill förändra statistiken för dödsbränder tillsammans

Dödsbränder sker framförallt i bostäder. Nästan 60% av alla bränder räddningstjänsten åker ut till i Sverige är till flerbostadshus. Med trådlösa, uppkopplade brandvarnare från Tryva anslutna till SOS Alarm kan hjälpinsats larmas ut vid konstaterad brand. Via Tryvas lösning får operatörerna vid SOS Alarm realtidsinformation med exakt platsinformation, samt detaljerad data om exempelvis rökutveckling och värmestegring, - vilket möjliggör snabbare och mer korrekt insats.

Modern teknik som skapar trygghet ska vara tillgänglig för alla

- Tack vare partnerskapet med Tryva kan vi tillsammans öka tryggheten i flerbostadshus. SOS Alarm vill tillsammans med våra partners driva den tekniska utvecklingen framåt, och med Tryvas innovativa lösningar kan vi skapa nya förutsättningar för ett tryggare samhälle, säger Maria Söderqvist, Partneransvarig på SOS Alarm.

- Vi är otroligt glada över samarbetet med SOS Alarm. Vi jobbar hårt varje dag för att höja nivån på brandskydd i Sverige, och att vi nu kan erbjuda våra kunder att skicka larm direkt till SOS Alarm känns fantastiskt, säger Moa Göransdotter, VD på Tryva.

Smart styrning av larm och data i fastigheter

Med Tryva säkerställs fungerande brandvarnare i lägenheter, allmänna utrymmen, kontor, lager och kommersiella lokaler. Fastighetsägaren notifieras om en brandvarnare har blivit nedplockad, smutsig eller behöver batteribyte.

Systemet erbjuder även vattenlarm och andra sensorer - och styr larm och data på ett unikt sätt till rätt mottagare, beroende på vad som inträffat, och när det inträffat - vilket möjliggör snabb upptäckt av brand och vattenläckor. Med appen Tryva ges boende möjlighet att ta emot larm om en brandvarnare i huset aktiveras, en funktion som är mycket uppskattad.

Brandvarnarnas temperaturdata kan även användas för att styra fastighetens värme och energiförbrukning. Systemet skapar en hållbar och effektiv fastighetsförvaltning - samtidigt som det räddar liv.

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

Region Stockholm och SOS Alarm ingår nytt samarbetsavtal28.8.2024 08:52:07 CEST | Pressmeddelande

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har beslutat om ett nytt samarbetsavtal med SOS Alarm. Avtalet innebär att SOS Alarm får i uppdrag att prioritera vårdärenden samt dirigera ambulanser och vissa andra prehospitala resurser. SOS Alarm kommer även att hantera Sms-livräddare vilket innebär att privatpersoner som ansluter sig i appen Sms-livräddare kan larmas till ett befarat hjärtstopp för att påbörja en hjälpinsats i väntan på ambulans. Avtalet löper under två år med möjlighet till förlängning.