Bra svensk VM-dag med XCC-brons för Jenny Rissveds

Jenny Rissveds följde upp XCO-bronset i Paris-OS med en ny stor medalj av samma valör! VM-brons till Jenny Rissveds efter en stenhård avslutning i XCC-loppet på hög höjd i Andorra. Rissveds höll undan en hel handfull jagande cyklister från Nederländerna och USA. Även de svenska U23-herrarna gjorde bra lopp.

Jenny Rissveds har säkrat ännu en stor medalj, nu VM i XCC.
Jenny Rissveds har säkrat ännu en stor medalj, nu VM i XCC. Foto: Piper Albrecht (fri för printmedia, då även SoMe)

"Kul! Jenny försökte verkligen hänga på när Pauline ökade tempot och gav det en chans. Så skönt att se. Det var ett riktigt bra lopp förstås", säger förbundskaptenen David Eriksson.

Linn Gustafzzon körde bra fram till en krasch.

VM XCC damelit

• 1 Evie Richards, Storbritannien 19.46
  • 2 Pauline Ferrand Prevot, Frankrike +0:01
  • 3 Jenny Rissveds, Sverige +0.18
  • 34 Linn Gustafzzon, Sverige

Det var även två fina XCC-lopp av U23-herrarna Oscar Lind och Leo Lounela på den höga höjden i Andorra. Det skilde bara lite under och respektive något över 40 sekunder upp till två benhårda amerikaner med förvillande lika namn. Då har man kört bra.

VM XCC herrar U23

• 1 Riley Amos, USA 22.02
  • 2 Bjorn Riley, USA +0
  • 3 Tobias Lillelund, Danmark +0.04
  • 10 Oscar Lind, Sverige +0.39
  • 11 Leo Lounela, Sverige +0:46

Även om XCC-cyklisterna också har med sig sina team var det en svettig första dag på jobbet som förbundskapten på ett VM när loppet avlöste varandra, fyra sammanlagt.

Sverige tog under torsdagen ett downhill-silver genom junioren Ella Svegby och hade sånär tagit ytterligare ett genom Anton Unger i XCO på fredagen, men han punkterade i mitten av det sista varvet med marginal er till trean.

"Ja, det var en späckad dag som kändes som en berg-och-dalbana. En väldigt rolig dag med mycket glädje blandat med riktigt tuff otur. MEN precis alla som cyklade i svenska kläder i dag gjorde absolut allt de kunde i alla lägen och det var kul att se."

Text: Svenska Cykelförbundet
Foto: Piper Albrecht (fria för publicering men bara för printmedia)

Oscar Lind
Foto: Piper Albrecht
Jenny Rissveds fick ta emot ytterligare stor medalj.
Foto Piper Albrecht

Anna Beck under fyra minuter men ändå lite frustrerande start på Paralympics29.8.2024 17:38:33 CEST | Pressmeddelande

Anna Beck slutade sexa i kvalet på 3000 meter förföljelselopp där det slogs inte mindre än tre världsrekord. Ytterligare ett i finalen. Annas minst bra del, första kilometern, blev extra avgörande. En tysk superstart gjorde att Anna inte fick ut det som fanns i benen den första tävlingsdagen på Paralympics – ändå gick hon under fyra minuter för första gången på tävling.

Jenny Rissveds kör MTB-VM i Andorra – och intressant svenskt lag i övrigt15.8.2024 17:09:29 CEST | Pressmeddelande

Årets MTB-VM i XCO, XCC och downhill går på hög höjd i Pal Arinsal, Andorra. De som kör VM är Linn Gustafzzon och OS-bronsmedaljören från Paris-OS, Jenny Rissveds, i seniorelit, U23-cyklisterna Oscar Lind och Leo Lounela, samt juniorerna Elin Ålsjö, Nils Johansson Anton Unger och Markus Karlsson, Alingsås SC. I DH kör seniorstjärnan Oliver Zwar och så junioren Ella Svegby som kommer med EM-guld och ett internationellt genombrott.