Välkommen satsning på fler utbildningsplatser

Regeringens utbildningssatsning på bland annat utökat antal platser på yrkesinriktad vuxenutbildning, välkomnas av Transportföretagen. 10 000 nya medarbetare beräknas årligen behöva rekryteras inom transportsektorn.

Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

För att motverka den största arbetslösheten på tio år, har regeringen meddelat att man går fram med en rad åtgärder för att få in fler människor i arbete. Samtidigt är bristen på arbetskraft stor och för transportnäringens del kommer det enligt Transportföretagens beräkningar att behöva anställas 10 000 nya medarbetare årligen. Idag bidrar det skattefinansierade utbildningssystemet med endast 60 procent av det behovet. Nyheten om regeringens satsningar är därför efterlängtad.

- Vi välkomnar den fortsatta satsningen på yrkesvux och särskilt nyheten om att det ska bli möjligt att få statsbidraget för upp till två år, i stället för dagens ett år. Vår bild är att många kommuner inte vågat satsa på yrkesvux då statsbidraget varit begränsat till ett år, vilket gjort att utbildningsplatser inte kommit till stånd och pengarna gått tillbaka till statskassan. Satsningen och förlängningen av statsbidraget är förändringar vi efterlyst länge, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Delar av kommande regeringssatsningar på utbildningsområdet bör öronmärkas för transportsektorn, som i sin samhällsviktiga roll är beroende av kompetent personal. Dessutom bör resurser skjutas till för insatser i syfte att öka yrkesutbildningars status.

- Vi hade gärna sett att satsningen kunde kombineras med resurser för att stärka synen på yrkesbildningar i Sverige. Lyckas inte vi – och resten av näringslivet – attrahera tillräckligt många till utbildningsplatserna så blir satsningen ett slag i luften, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.