Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.

Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion. I bild Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef på LRF tillsammans med Jakob Josefsson, VD för Lidl Sverige.

– LRF är en stark aktör med hög integritet inom svensk livsmedelsproduktion som skapar förutsättningar och utveckling för svenska livsmedelsproducenter. Jag ser verkligen fram emot att vi tillsammans med LRF kan sprida kunskap både bland våra kunder och personal kring vikten av att välja svenska livsmedel, bland annat genom att vi på Lidl fortsätter öka andelen svenskproducerad mat i vårt sortiment, säger Jakob Josefsson, VD på Lidl Sverige.

Med sina cirka 120 000 medlemmar samlar LRF majoriteten av den svenska primärproduktionen under sitt paraply. Det gör LRF till en viktig röst i det gröna näringslivet, och en avgörande kraft för att öka den svenska självförsörjningsgraden.

– Vi i LRF är mycket glada över vårt nya samarbete med Lidl. Genom detta partnerskap kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, ge fler konsumenter möjlighet att upptäcka fina svenska råvaror och i förlängningen förbättra förutsättningarna för att öka produktionen av livsmedel i Sverige, säger Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef på LRF.

Samarbetet inleds under 2024 med målsättningen att öka andelen svenska leverantörer i Lidls sortiment och att öka Lidls försäljning och export av svenskproducerade livsmedel. Dels genom ömsesidigt kunskapsutbyte, inte minst inom den gröna omställningen, dels via externa aktiveringar.

Under 2023 lanserade Lidl Sverige tillsammans med ett 20-tal svenska leverantörer Matriket. Vid lanseringen samlades ett hundratal produkter under det nya varumärket. 18 månader senare är livsmedelskedjan inte bara på god väg att nå det långsiktiga målet att ha 250 Matriket-produkter, utan tar också steg för att främja ökad livsmedelsexport utanför Sverige och Norden. Antalet producenter som levererar livsmedel för Matriket har samtidigt klättrat till över 30. I år hittas kring hundra svenska livsmedel i Lidls butiker i Storbritannien, Finland och Danmark. Målet på sikt är att förpacka svenska livsmedel i en blågul temavecka inom ramen för Lidls internationella temaveckor.

Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion. Från vänster: Robert Stekovic (Lidl Sverige), Rebecca Källström (LRF), Anna-Karin Hatt (LRF), Jakob Josefsson (Lidl Sverige).

Om oss

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.