Schibsted Media

SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud

Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.

Svenska Dagbladets digitala annonsaffär ökar kraftigt. – Vi har arbetat både med våra annonssäljare och våra annonsörer för att erbjuda optimala lösningar riktade till Svenska Dagbladets unika målgrupp, säger Denise Backman, affärschef annons på Svenska Dagbladet. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med åtta procent första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023, visar statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). SvD tappar fem procent i printannonser, ett bättre resultat än prognos, men kompenserar tappet med en rejäl tillväxt i digitala annonser, upp nio procent jämfört med fyra för morgonpressen totalt.

– Vi har arbetat både med våra annonssäljare och våra annonsörer för att erbjuda optimala lösningar riktade till Svenska Dagbladets unika målgrupp. Det arbetet gör att SvD nu går mot strömmen i morgonpress-segmentet, säger Denise Backman, affärschef annons på Svenska Dagbladet.

Bakom SvD:s framgång ligger optimering av annonslager, format och prissättning utifrån lönsamhet och efterfrågan i både print och digitalt.

– Regelbunden uppföljning har lett till att vi snabbt kan upptäcka avvikelser men även trender i vilka format vi bör optimera mer mot, säger Denise Backman.

SvD:s satsningar på podcast och ljud har dessutom resulterat i nya intäktsströmmar med en tillväxttakt på 44 procent, som bidrar till det starka digitala resultatet.

Arbetet med att optimera annonsaffären sker i nära samarbete med Schibsted Medias annonsbolag, Schibsted Marketing & Services, SMS, och, inte minst, med Adportfolio som hanterar Schibsted Medias digitala annonsprodukter. Även SvD:s produkt- & tech-team och print & digitaltidningsavdelning är engagerade i arbetet.

– Vi jobbar tätt med SvD och gör användartester för att säkra att vi har en god balans mellan annons och användarupplevelsen. Det nära samarbetet med våra varumärken gör att vi kan fortsätta ta nya steg i annonsutvecklingen. Vår ambition är att leverera en premiumannonsmiljö som ger positiva reklameffekter för våra annonsörer, men inte upplevs störande av användarna, säger Joakim Flodin, vd på SMS Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, affärschef annons, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post: denise.backman@svd.se.

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme.

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Sabina Lindström ny HR-chef på Aftonbladet9.8.2024 11:18:50 CEST | Pressmeddelande

Sabina Lindström rekryteras som ny HR-chef på Aftonbladet. Hon kommer närmast från rollen som Chief Human Resources Officer på Wise Group. – Med Sabina får vi in en stark kraft med värdefulla erfarenheter från både tech- och mediebranschen. Det blir viktigt framåt, inte minst i vårt arbete att göra Aftonbladet till Sveriges mest attraktiva mediearbetsplats, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.