SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med åtta procent första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023, visar statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). SvD tappar fem procent i printannonser, ett bättre resultat än prognos, men kompenserar tappet med en rejäl tillväxt i digitala annonser, upp nio procent jämfört med fyra för morgonpressen totalt.
– Vi har arbetat både med våra annonssäljare och våra annonsörer för att erbjuda optimala lösningar riktade till Svenska Dagbladets unika målgrupp. Det arbetet gör att SvD nu går mot strömmen i morgonpress-segmentet, säger Denise Backman, affärschef annons på Svenska Dagbladet.
Bakom SvD:s framgång ligger optimering av annonslager, format och prissättning utifrån lönsamhet och efterfrågan i både print och digitalt.
– Regelbunden uppföljning har lett till att vi snabbt kan upptäcka avvikelser men även trender i vilka format vi bör optimera mer mot, säger Denise Backman.
SvD:s satsningar på podcast och ljud har dessutom resulterat i nya intäktsströmmar med en tillväxttakt på 44 procent, som bidrar till det starka digitala resultatet.
Arbetet med att optimera annonsaffären sker i nära samarbete med Schibsted Medias annonsbolag, Schibsted Marketing & Services, SMS, och, inte minst, med Adportfolio som hanterar Schibsted Medias digitala annonsprodukter. Även SvD:s produkt- & tech-team och print & digitaltidningsavdelning är engagerade i arbetet.
– Vi jobbar tätt med SvD och gör användartester för att säkra att vi har en god balans mellan annons och användarupplevelsen. Det nära samarbetet med våra varumärken gör att vi kan fortsätta ta nya steg i annonsutvecklingen. Vår ambition är att leverera en premiumannonsmiljö som ger positiva reklameffekter för våra annonsörer, men inte upplevs störande av användarna, säger Joakim Flodin, vd på SMS Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, affärschef annons, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post: denise.backman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Så storsatsar Aftonbladet inför USA-valet7.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rekordmånga följde USA-valet hos Aftonbladet år 2020. Inför årets val höjer kvällstidningen ribban med flera nya spännande format.
SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare30.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Rockbjörnens dubbelvinnare: Benjamin Ingrosso och Omar Rudberg19.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Benjamin Ingrosso stod tillsammans med Omar Ruberg som kvällens stora vinnare när Rockbjörnen igår kväll intog Stora scenen på Gröna Lund. För fjärde året i rad röstades Ingrosso fram som Årets manliga artist, som blev hans sjätte Rockbjörn totalt.
Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet17.9.2024 10:09:56 CEST | Pressmeddelande
Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.
Stark start för Hockeymorgon – i nytt format och nyförvärv5.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Hockeymorgon lanserades som format på Sportbladet förra året, med livesänd video och podd ett par gånger i veckan under hockeysäsongen. I höst fördjupar Sportbladet samarbetet och partnerskapet med produktionsbolaget Dobb 2.0 och vidareutvecklar konceptet inför premiären av SHL och Hockeyallsvenskan. Måndagens premiär hade 291 000 startade videoströmmar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum