Svenskt Ambulansflyg på FLISA om standarder i gränssnitt
När Svenskt Ambulansflyg deltar vid FLISA-kongressen i Kalmar den 17e till 19e september, då är det för att berätta om standardiseringsarbetet inom gränssnitt för bårar och bårsystem. Svenskt Ambulansflyg tror det är möjligt att införa en standard för bårsystem i Sverige, vilket skulle underlätta vid patienttransporter mellan Sveriges regioner.
Idag finns ingen gemensam standard gällande gränssnitt för bårar och bårsystem. Sveriges regioner har valt olika standard, men behöver ändock ha en beredskap att transportera bårar med andra gränssnitt än regionens eget. När en patient ska transporteras från en flygplats till sjukhus med hjälp av en bår från en annan regions sjukhus. Då förutsätts att anslutande ambulans, bårbil eller taxi är utrustad för att hantera motsvarande bårtyp.
– När gränssnitten inte är lika uppstår risk för en osäker vägtransport för patient och utrustning eller en onödig försening då en ny bil behöver larmas ut, vilket egentligen är onödigt. Jag är övertygad om att ett gemensamt gränssnitt är möjligt att åstadkomma, säger Anders Fernlöf, medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg och finns på plats i montern på FLISA-kongressen.
Nationellt lokaliserad sjukvård
Patienter transporteras mellan regioner för att ta del av vård vid ett annat sjukhus än vad som erbjuds i patientens hemmaregion. Patienttransporter mellan Sveriges regioner förväntas öka i takt med en utveckling av nationellt lokaliserad vård.
Svenskt Ambulansflyg hanterar samtliga gränssnitt för intensivvårdsbårar och kuvöser som transporteras med regionernas eget ambulansflyg. Utmaningen uppstår på flygplatsen i mötet med en ambulans som ibland inte är utrustad att hantera en annan regions bårsystem.
Svenskt Ambulansflyg deltar med monter
I montern på FLISA-kongressen kan besökare resonera om standardiseringsarbetet för ett gemensamt gränssnitt i Sverige, men också om lösningar för att hantera utmaningar för regionernas ambulansverksamheter att hantera andra regioners bårsystem.
I montern finns Anders Fernlöf, medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg och Johan Borchert, Flight Nurse vid Svenskt Ambulansflyg, anställd vid Region Uppsala.
Svenskt Ambulansflyg deltar vid FLISA-kongressen i samverkan med Svensk Luftambulans som utför patienttransporter med helikopter.
Anders Fernlöf är medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg och har tillsammans med regioners intensivvårdsteam säkrat att regionernas eget ambulansflyg hanterar samtliga gränssnitt för intensivvårdsbårar och kuvöser. Anders Fernlöf har en lång erfarenhet inom medicinteknik och tidigare vid Akademiska sjukhuset och SNAM. Han är ett känt ansikte inom medicinteknik i Sverige och standardiseringsarbetet SIS. Anders Fernlöf är ordförande för en europeisk arbetsgrupp, CEN TC239 WG1, inom standardisering av ambulanser och bårar.
Nyckelord
Kontakter
Mariann HolmbergKommunikationschefKommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Tel:073 800 86 16mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.seBilder
Om Svenskt Ambulansflyg
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg utför ambulanstransport med flygplan med beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten bedrivs och utvecklas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Svenskt Ambulansflyg deltar på SFAI med utställning och seminarium i det vetenskapliga programmet19.9.2024 13:02:56 CEST | Pressmeddelande
Tema för Svenskt Ambulansflyg vid SFAI i Helsingborg 18–20 september är intensivvårdstransporter som utförs i samarbete med Sveriges regioner.
Samverkan räddar liv vid stroke18.9.2024 16:54:50 CEST | Pressmeddelande
I slutet av augusti flögs en läkare för att genomföra den första trombektomin vid Sundsvalls sjukhus av personal från Norrlands universitetssjukhus. Det var första gången en sådan behandling genomfördes på ett länssjukhus i Sverige. Vid stroke är tiden från insjuknande till behandling livsavgörande och ambulansflyget är den faktor som skapar förutsättningar för att spara tid och genom det rädda liv.
Svenskt Ambulansflyg uppmärksammas internationellt för teknisk pålitlighet17.9.2024 13:10:00 CEST | Pressmeddelande
Svenskt Ambulansflyg har haft en utveckling inom flygplansunderhåll som väcker internationell uppmärksamhet. Odd Gomsrud, teknisk chef, har föreläst för andra operatörer med Pilatus PC-24, om ett upplägg som ger få och korta stilleståndstider.
Svenskt Ambulansflyg deltar vid Försvarsmaktens Flygdag 2024 i Ronneby21.8.2024 13:13:36 CEST | Pressmeddelande
Besökare till flygdagen kan möta medarbetare vid Svenskt Ambulansflyg och kika in i det moderna ambulansflygplanet som för dagen är uppställt i utställningsområden på flygflottiljen F17 i Ronneby. Den elektriska bårlyften som ger hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö demonstreras återkommande under dagen. Försvarsmaktens Flygdag 2024 äger rum den 24 augusti, 08.00–18.00 på Flygflottiljen F17 i Ronneby.
Tusen timmar i luften med PC-24 – Svenskt Ambulansflyg15.7.2024 09:20:00 CEST | Pressmeddelande
Den 21 maj uppnådde den första piloten vid Svenskt Ambulansflyg tusen flygtimmar med PC-24. Daniel Hägg är kapten, tf chefspilot och älskar att flyga. Milstolpen uppmärksammades av verksamheten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum