Ny EU-kommission - fokus stärka livsmedelsproduktionens konkurrenskraft och motståndskraft

”Vi välkomnar utnämningen av vår svenska kommissionär Jessika Roswall som ansvarig för miljö, vatten och konkurrenskraftig cirkulär ekonomi. Det är en mycket viktig post för jord- och skogsbruket. Förhoppningsvis kan Roswall medverka till att få till en bättre syn och balans vad en aktivt brukad skog kan bidra till inte bara vad gäller att byta ut fossila produkter med gröna, och samtidigt värna miljö, vatten och biologisk mångfald”. Säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

Palle Borgström och Wolfgang Burtscher, generaldirektören för EU-kommissionens direktorat för jordbruk och landsbygdsutveckling Foto: LRF. Fri att använda

EU-kommissionens ordförande Ursula Von der Leyen har presenterat fördelningen av ansvarsområden för sitt nya EU-kommissionärsteam. Dessa ska nu frågas ut av och senare godkännas av Europaparlamentet innan nya EU-kommissionen kan påbörja sin mandatperiod.

”Nu ser LRF fram emot att jobba med en ny EU-kommission och en ny jordbrukskommissionär som har målsättningen att förenkla livet för oss bönder och skogsbrukare och stimulerar oss till att producera bra mat och skogsråvara av hög kvalitet som bidrar till att vårda landskap och uppnå klimatmålen”. Säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

Von der Leyen kommer nu att ge ”uppdragsbrev” (”mission letters”) till varje EU-kommissionär som beskriver vad de ska driva under sin mandatperiod. LRF vill att den kommande mandatperioden ska präglas av en politik som visar på lantbrukets strategiska roll en sektor som garanterar EU:s medborgare en tryggad livsmedelsförsörjning, levande landsbygd, exportintäkter, sysselsättning inte minst i landsbygdsområden och biologisk mångfald.

”Sverige och EU behöver en politik som stärker livsmedelsproduktionens konkurrenskraft och motståndskraft.  Till exempel genom färre regler som krånglar till vardagen för oss bönder och som hotar utveckling av lantbruket. Nu kan vi i dialog med nya jordbrukskommissionären, Christophe Hansen istället arbeta för åtgärder som ger nytta för både produktion av livsmedel, biologisk mångfald och klimat”. Avslutar  Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

Foto: LRF. Fri att använda

LRF kommenterar regeringens totalförsvarsproposition: “En god livsmedelsberedskap handlar om att säkra försvarsviljan och ytterst om överlevnad”16.10.2024 10:23:37 CEST | Pressmeddelande

Igår presenterade regeringen den nya totalförsvarspropositionen som stakar ut riktningen och budgeten för Sveriges totalförsvar för de kommande fem åren (2025–2030). Regeringen pekar ut livsmedel som ett av de sex områden som är mest väsentliga att prioritera att öka förmågan inom, för att säkra samhällets funktionalitet under allvarlig kris eller ytterst krig.

Gröna näringslivsdagen – en ny hållbar samhällsarena3.10.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande

Idag skapas en ny samhällsarena - Gröna näringslivsdagen - för att samla aktörer inom politiken, näringslivet, myndigheter samt branscherna inom lant- och skogsbruket. På Gröna näringslivsdagen kommer LRF och andra representanter för det gröna näringslivet visa upp svenska framgångar, beskriva vilka investeringar som behöver göras samt hur lantbruket kan bidra till ökad hållbarhet. Under dagen kommer nya innovationer och perspektiv lyftas fram, baserat på utvecklingsarbete som sker varje dag på gårdsnivå.