Historiskt genombrott i EU: Djurskyddskommissionär inrättas

I veckan meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att en kommissionär nu kommer att ha djurskydd som en del av sin titel. Detta är en viktig framgång för Djurens Rätt, som kan glädjas åt att djuren får en starkare och tydligare röst inom EU.

En EU-kommissionär kommer att bära titeln ”kommissionär för hälsa och djurskydd”, en titel som tidigare var “kommissionär för hälsa och livsmedelssäkerhet”. Bild: Shutterstock

I oktober 2023 överlämnade Djurens Rätt, tillsammans med andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, 309 897 namnunderskrifter till EU-kommissionen genom kampanjen ”EU for Animals”. För att säkerställa att djurens välfärd inte förbises i EU:s framtida politik uppmanade Djurens Rätt till att formellt inrätta en djurskyddskommissionär. Nu har EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen meddelat att detta blir verklighet: En EU-kommissionär kommer att bära titeln ”kommissionär för hälsa och djurskydd”, en titel som tidigare var “kommissionär för hälsa och livsmedelssäkerhet”.

– Med en kommissionär som bär djurskydd i sin titel tar vi ett stort steg mot att stärka djurens status i EU.  Den tydliga titeln är inte bara symbolisk, utan kommer möjliggöra mer resurser till arbetet med djurskyddsfrågor och tydligare möjligheter till ansvarsutkrävande, säger Benny Andersson, generalsekreterare för Djurens Rätt.

Under hösten 2023 skulle den dåvarande EU-kommissionen har presenterat en översyn av EU:s djurskyddslagstiftning. Översynen skulle bestå av lagstiftningsförslag som täcker fyra områden: Hur djur hålls, hur djur transporteras, hur djur slaktas, samt hur animaliska livsmedel märks upp i livsmedelsaffärer. Av dessa utlovade paket presenterades endast förslagen om transporter, som dessutom lämnade mer kvar att önska. Med andra ord står mycket på spel för djuren under den kommande mandatperioden, och att det är tydligare vem som bär ansvaret för djurfrågorna är en bra början.

– Det här är ett historiskt genombrott i arbetet för djurs rättigheter i EU, och det visar att Djurens Rätts ihärdiga påverkansarbete verkligen gör skillnad. Jag vill rikta ett stort tack till alla som har stöttat vår kampanj och gjort denna framgång möjlig. Tack vare ert engagemang har Europas djur nu chansen till en bättre framtid, avslutar Benny Andersson.

Sebastian Wiklund, samhällspolitisk chef hos Djurens Rätt deltog vid överlämningen av namnunderskrifterna hösten 2023.

Länkar

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.

Beteskravet kan slopas – “En sorglig dag för svenskt djurskydd”29.8.2024 13:03:35 CEST | Pressmeddelande

Idag presenteras resultatet av utredningen “Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd”. Utredningen tillsattes av regeringen i början av 2023 och hade som uppdrag att bland annat undersöka om beteskravet för kor är värt att behålla ur ett konkurrenskraftsperspektiv. Trots de fördelar som beteskravet har för djurskyddet, står det nu klart att utredningen föreslår att betesrätten slopas, någonting som Djurens Rätt är starkt kritiska till.