Efter varslet på Northvolt – så stöttas drabbade medlemmar

Många medlemmar i Akademikerföreningen på Northvolt riskerar nu att förlora sitt arbete. Akademikerföreningen jobbar intensivt med att ta tillvara medlemmarnas intressen. Nu väntar stödinsatser i form av a-kassa och inkomstförsäkring samt Trygghetsrådet – det senare tack vare att det finns kollektivavtal.

En man står mot en vit bakgrund. Han bär en krageknäppt vit skjorta.

Klockan 13 på måndagen den 23 september informerade Northvolt om ett varsel som berör runt 1 600 anställda i Stockholm, Västerås och Skellefteå. Northvolt har identifierat ett behov av kostnadsreducerande åtgärder på kort sikt, vilket kommer innebära en omstrukturering av Northvolts verksamhet med bland annat arbetsbrist som följd och som då även riskerar att drabba många av våra medlemmar.

– Vi i Akademikerföreningen har tillsammans med övriga berörda fackförbund förhandlat med företaget i ett svårt läge. Det har varit väldigt svårt och utmanande. Nu kommer vi att lägga all vår tid åt att informera och ta hand om medlemmarna, säger Teodor Mellström, ordförande i Akademikerföreningen på Northvolt och medlem i Sveriges Ingenjörer.

Teodor Mellström kommer att behöva vika måndagen åt att informera och ta hand om medlemmarna och kan tyvärr inte vara tillgänglig för ytterligare intervjuer och kommentarer.

– Att förlora sitt arbete är tungt och många medlemmar har nu en tuff tid framför sig. Vår uppgift nu är att stötta våra medlemmar och bidra till att de snabbt hittar nya arbeten, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Camilla Frankelius lyfter fram att förutom ekonomiskt stöd i form av a-kassa och inkomstförsäkring så kommer även insatser sättas in från Trygghetsrådet, tack vare att Northvolt har kollektivavtal. De medlemmar som nu drabbas av arbetsbrist kommer få stöd, råd och anpassade åtgärder från Trygghetsrådet så de kommer vidare och finner nya arbeten.

– För de medlemmar som drabbas av neddragningarna är det självklart ett hårt slag. Samtidigt finns det många arbetsgivare runt om i Sverige som vill rekrytera ingenjörer. Den snabba teknikutvecklingen och den omfattande gröna omställningen bidrar till att ingenjörer är fortsatt mycket efterfrågade, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

Detta gäller vid varsel:

• Varsel innebär en skyldighet för arbetsgivaren att informera Arbetsförmedlingen om en driftsinskränkning. Ett varsel ska innehålla uppgift om skälen till de planerade uppsägningarna, antalet arbetstagare som avses bli uppsagda och under vilken tidsperiod uppsägningarna planeras ske.
  • Arbetsbrist är ett juridiskt begrepp som innefattar alla de situationer där en uppsägning från arbetsgivarens sida beror på något annat än arbetstagaren personligen.
  • För att ha rätt till arbetslöshetsersättning behöver man med i en a-kassa. Akademikernas a-kassa är Sveriges största a-kassa med 780 000 medlemmar.
  • Som mest kan den som är arbetslös få 80 procent av sin lön i arbetslöshetsersättning men högsta ersättning per dag är 1 200 kronor de första hundra dagarna och därefter 1 000 kronor per dag
  • För yrkesverksamma medlemmar ingår en inkomstförsäkring. Försäkringen kan ge 80 procent av en månadslön på upp till 100 000 kronor per månad brutto i 150 dagar om du blir arbetslös.
  • Fackligt anslutna som inte är med i en a-kassa omfattas inte av fackförbundets inkomstförsäkring.

En man står mot en vit bakgrund. Han bär en krageknäppt vit skjorta.
En person med kort, ljust skägg och skjorta som står framför en neutral bakgrund.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Goda förutsättningar för högre ingenjörslöner i avtalsrörelsen 202518.9.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterar Sveriges Ingenjörer inriktningen inför avtalsrörelsen 2025. Med mer positiva konjunkturprognoser ser Sveriges Ingenjörer att det finns goda förutsättningar för avtal som ger löneökningar som motsvarar ingenjörernas betydelse för samhällets, organisationernas och företagens utveckling. Andra utgångspunkter är att arbetstidsförkortning ska utökas, kvalifikationstider för föräldralön ska slopas och kompetensutveckling ska vara möjlig hela yrkeslivet.