Spendrups och Stordalen i gemensam satsning på den norska dryckesmarknaden

Dela

Spendrups Bryggeri går in i ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Samtidigt bildas även det gemensamma bolaget Pinnacle Brands AS som kommer sälja och marknadsföra Spendrups produktportfölj i Norge.  

Jakob A. Stordalen, styrelselordförande Pinnacle Brands AS, Petter A. Stordalen, ägare Strawberry Equities, Henrik Åström VD Spendrups, Fredrik Spendrup, styrelseledamot Spendrup Holding, Stein-Erik Helverschou-Treverket, VD Pinnacle Brands AS.
Jakob A. Stordalen, styrelselordförande Pinnacle Brands AS, Petter A. Stordalen, ägare Strawberry Equities, Henrik Åström VD Spendrups, Fredrik Spendrup, styrelseledamot Spendrup Holding, Stein-Erik Helverschou-Treverket, VD Pinnacle Brands AS. Foto: Gustaf Kumlin

Pinnacle Brands kommer i första läget att ha fokus på försäljning av öl och cider till dagligvaruhandeln och restaurangmarknaden i Norge. Spendrups har några av Sveriges starkaste varumärken som Norrlands Guld, Mariestads, Pistonhead och Melleruds vid sidan av cidern Briska och Loka. Spendrups finns redan på den norska marknaden i form av Norrlands Guld som etablerat sig på delar av den norska dagligvaruhandeln.

– Målsättningen är att etablera Spendrups första heltäckande bortamarknad. Det finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken och mottagandet av Norrlands Guld har gett mersmak, säger Henrik Åström, VD Spendrups Bryggeri.

Den norska dryckesmarknaden domineras idag av två aktörer och det finns ett intresse för nya alternativ. Samarbetet ger en stark bas för att öka dynamiken på den norska dryckesmarknaden och etablera sig som leverantör i Norge.

–Jag ser stora möjligheter, vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden. Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrup och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen, säger Petter A. Stordalen, ägare, Strawberry Equities.

Det här är en milstolpe i Spendrups historia där bolaget på allvar går in på den norska marknaden. Spendrups ägare är mycket nöjda med valet av partner då de ser att de två företagen speglar varandra väl i både kultur, ägarstruktur och delar höga ambitioner inom hållbarhet.

– Vi kunde inte ha hittat en bättre partner än familjen Stordalen. Det känns betryggande att två starka familjeföretag med liknande värderingar och en långsiktig horisont gör den här resan tillsammans, säger Fredrik Spendrup, styrelseledamot i familjens ägarbolag, Spendrup Holding.

För mer information kontakta: 

Annika Svensson, pressshef Spendrups: 070 455 24 19

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jakob A. Stordalen, styrelselordförande Pinnacle Brands AS, Petter A. Stordalen, ägare Strawberry Equities, Henrik Åström VD Spendrups, Fredrik Spendrup, styrelseledamot Spendrup Holding, Stein-Erik Helverschou-Treverket, VD Pinnacle Brands AS.
Jakob A. Stordalen, styrelselordförande Pinnacle Brands AS, Petter A. Stordalen, ägare Strawberry Equities, Henrik Åström VD Spendrups, Fredrik Spendrup, styrelseledamot Spendrup Holding, Stein-Erik Helverschou-Treverket, VD Pinnacle Brands AS.
Foto: Gustaf Kumlin
Ladda ned bild

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Spendrups nominerat till Årets Cirkulära Initiativ för återvinning av kolsyra12.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan augusti i år är Spendrups självförsörjande på kolsyra till 50 procent efter en investering på 32 miljoner. En ny kolsyreåtervinningsanläggning fångar upp kolsyra från jäsningsprocessen vid öltillverkningen som sedan används för att tillverka nya drycker. Satsningen är nu ett av tre nominerade till Årets Cirkulära Initiativ som delas ut på Återvinningsgalan i Stockholm 28 november.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye