Spendrups och Stordalen i gemensam satsning på den norska dryckesmarknaden
Spendrups Bryggeri går in i ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Samtidigt bildas även det gemensamma bolaget Pinnacle Brands AS som kommer sälja och marknadsföra Spendrups produktportfölj i Norge.
Pinnacle Brands kommer i första läget att ha fokus på försäljning av öl och cider till dagligvaruhandeln och restaurangmarknaden i Norge. Spendrups har några av Sveriges starkaste varumärken som Norrlands Guld, Mariestads, Pistonhead och Melleruds vid sidan av cidern Briska och Loka. Spendrups finns redan på den norska marknaden i form av Norrlands Guld som etablerat sig på delar av den norska dagligvaruhandeln.
– Målsättningen är att etablera Spendrups första heltäckande bortamarknad. Det finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken och mottagandet av Norrlands Guld har gett mersmak, säger Henrik Åström, VD Spendrups Bryggeri.
Den norska dryckesmarknaden domineras idag av två aktörer och det finns ett intresse för nya alternativ. Samarbetet ger en stark bas för att öka dynamiken på den norska dryckesmarknaden och etablera sig som leverantör i Norge.
–Jag ser stora möjligheter, vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden. Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrup och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen, säger Petter A. Stordalen, ägare, Strawberry Equities.
Det här är en milstolpe i Spendrups historia där bolaget på allvar går in på den norska marknaden. Spendrups ägare är mycket nöjda med valet av partner då de ser att de två företagen speglar varandra väl i både kultur, ägarstruktur och delar höga ambitioner inom hållbarhet.
– Vi kunde inte ha hittat en bättre partner än familjen Stordalen. Det känns betryggande att två starka familjeföretag med liknande värderingar och en långsiktig horisont gör den här resan tillsammans, säger Fredrik Spendrup, styrelseledamot i familjens ägarbolag, Spendrup Holding.
För mer information kontakta:
Annika Svensson, pressshef Spendrups: 070 455 24 19
Nyckelord
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups nominerat till Årets Cirkulära Initiativ för återvinning av kolsyra12.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan augusti i år är Spendrups självförsörjande på kolsyra till 50 procent efter en investering på 32 miljoner. En ny kolsyreåtervinningsanläggning fångar upp kolsyra från jäsningsprocessen vid öltillverkningen som sedan används för att tillverka nya drycker. Satsningen är nu ett av tre nominerade till Årets Cirkulära Initiativ som delas ut på Återvinningsgalan i Stockholm 28 november.
Spendrups förlänger partnerskapet med SHL och SDHL till 20305.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Några veckor in i hockeysäsongen 24/25 kan vi glädjande meddela att Spendrups har förlängt sitt befintliga avtal med SHL och SDHL med ytterligare fem säsonger, fram till säsongen 2029/2030. Det långsiktiga partnerskapet speglar samtliga parters gemensamma målsättning att förstärka arenaupplevelsen och vidareutveckla den för både befintliga och nya målgrupper.
Hitta ditt julöl med Spendrups breda vintersortiment och smakguide25.10.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner och för många är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både klassiker och nyheter. Tack vare en noggrant utformad smakguide blir det enklare än någonsin att hitta den perfekta julölen som passar just din smak.
Spendrups får ny vd4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter närmare 30 år på Spendrups Bryggeri, varav de senaste 13 som vd för bolaget, lämnar Fredrik Spendrup vidare facklan till Henrik Åström, idag vice vd på Spendrups.
Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj12.6.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum