Rekordlågt cabrioletintresse under sommaren - "Cabförsäljningen är en bra konjunkturindikator”

Efterfrågan på cabrioleter var låg sommaren 2024 (maj-augusti) enligt Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, vars vd menar att detta är en tydlig konjunkturindikator.

Siffrorna, som baseras på den absoluta merparten av både nybils- och begagnadmarknaden, har sjunkit stadigt sedan pandemisomrarna då många spenderade den insparade semesterkassan på lustfyllda bilköp.

Ostadigt väder har mycket lite med det låga intresset att göra enligt Martin Fransson, vd Wayke, som menar det är ännu tråkigare faktorer än regn och kyla som spelar in.

-    Cabbförsäljningen är en bra konjunkturindikator. Svensken har helt enkelt inte utrymme i plånboken för nöjen som sportbilar och cabrioleter längre. Lånen är dyrare, matpriserna högre och kronan svagare. Sommaren 2024 har vi fått nöja oss med att fönstershoppa, det är fler än någonsin som tittar på cabbarna online men köpen uteblir.

Med ett snitt på 30 annonsdagar tog det nästan dubbelt så lång tid att sälja en cabriolet denna sommar jämfört med under pandemisommaren 2021. Prisökningen har inte följt inflationen och snittpriset är i realiteten lägre än för fyra år sedan. Enligt Martin Fransson finns det fyndmöjligheter på cabrioletmarknaden just nu.

-    Generellt sett är det en bra idé att sälja taklösa bilar på våren och sommaren och köpa dem resten av året men den här hösten kan man verkligen fynda. Objekt som vanligen är glödheta samlar damm och är du lite om och kring dig kan du få ett bra pris från någon som behöver sälja.

Samtidigt var antalet sålda sportbilar hela 40 procent färre jämfört med sommaren 2022 enligt Wayke.

Statistik:
Antal sålda cabrioleter (inklusive nya och begagnade bilar) maj-augusti 2024 jämfört med:
2020: -18%
2021: -17%
2022: -15%
2023: -6%

Snittpris på cabrioleter (inklusive nya och begagnade bilar) maj-augusti 2024 jämfört med:
2020: +18%
2021: +10%
2022: +4%
2023: +1%

Martin Fransson, vd, Wayke
0765 -27 78 79
Martin.fransson@wayke.se

Waykes uppgift är att skapa en trygg digital bilhandel. Marknadsplatsen är särskilt anpassad för bil och alla fordon som läggs upp på Wayke.se kontrolleras så att säljarens uppgifter stämmer överens med historiken. Wayke hjälper bilföretag att skapa e-handel och erbjuder en rad digitala verktyg som ger både köpare och säljare en tryggare, bekvämare och alltigenom bättre bilaffär. Mer än en tredjedel av utbudet på Wayke finns just nu tillgängligt för onlineköp. Bolaget startades 2017 och har sitt kontor på Hornsbruksgatan i Stockholm.