SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Från och med i höst kommer NWT Medias prenumeranter av digital premium kunna ta del av både den nära och lokala journalistiken i sina respektive lokaltidningar – och Svenska Dagbladets initierade nyheter och analyser från Sverige och världen.
– Vi är väldigt glada över den här satsningen och det här samarbetet. Att kunna kombinera den lokala journalistiken från våra 14 titlar i Värmland, Dalsland och Skaraborg med det bästa och viktigaste nationellt och internationellt från Svenska Dagbladet ger ett otroligt starkt erbjudande. Vi ser också i läsarundersökningar att det är just den här möjligheten många läsare efterfrågar, säger Patric Hamsch, chef för läsaraffären inom NWT Media.
Schibsted Media lanserade i fjol Superpaketet, som ger prenumeranter tillgång till Schibsteds svenska titlar: SvD, Aftonbladet, Omni och Podme.
– Vi ser ett ökat intresse från våra kunder att ta del av kvalitativt innehåll på tvärs över våra olika varumärken inom Schibsted. Det vill vi ta vara på och fortsätta utveckla. Partnerskapet med NWT Media är ett sätt att utveckla konceptet och nå nya läsare. För oss är det viktigt att gå samman med partners som helhjärtat vill hitta en bra match mellan sina egna kunders behov och det vi kan erbjuda i våra nyhetstjänster. Då blir alla vinnare, säger Johan Welén, chef för Schibsteds prenumerationsaffär i Sverige.
Svenska Dagbladet har vunnit flera priser för sin journalistik senaste åren, inte minst genom en ambitiös satsning på ljud.
– Vi ser stadigt att fler och fler i vår målgrupp upptäcker SvD:s journalistik och väljer att bli nya prenumeranter. Genom det här partnerskapet med ledande lokaltidningar kommer fler att få del av SvD, både i text och ljud. Det är i sig bra. Men det innebär också en ny möjlighet att tillsammans utforska hur vi kan stärka och komplettera varandra, en angelägen och stark lokaljournalistik med SvD:s nationella och internationella perspektiv, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
NWT Media, med stark lokal förankring genom titlar som exempelvis Nya Wermlands-Tidningen, Nya Lidköpings-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Värmlands Folkblad och Karlskoga-Tidning Kuriren, har sett en stark utveckling när det gäller digitala läsare och prenumeranter de senaste åren. Samarbetet innebär en betydande breddning av NWT Medias innehållsutbud som blir tillgängligt till läsarna genom ett helt nytt digitalt premiumpaket. Genom partnerskapet med SvD är ambitionen att öka takten i tillväxten ytterligare.
– Vi ser nyfiket fram emot att följa resultaten av den här satsningen och tror mycket på att våra olika lokala varumärken passar bra ihop med SvD. Vår ambition är att fortsätta växa digitalt och det här samarbetet möjliggör det, säger Mikael Rothsten, chef för NWT Media.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patric Hamsch, biträdande mediechef NWT Media. Telefon: 054-19 90 00. E-post: patric.hamsch@nwtmedia.se.
Johan Welén, chef Subscription SE, Schibsted. Telefon: 08-725 25 00. E-post: johan.welen@schibsted.com.
Lisa Irenius, publisher SvD. Telefon: 08-725 25 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Jakten på försvunna Escobar-miljarder i ny dokumentär8.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Olof K Gustafsson hade allt – pengar, dyra bilar och lyxbostäder. Nu sitter han i fängelse och hotas av utlämning till USA. Men via en insmugglad telefon tar han plötsligt kontakt med SvD:s reporter. Han vill berätta om Escobar-pengarna. Hela serien släpps på tisdag den 8 oktober.
Så storsatsar Aftonbladet inför USA-valet7.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rekordmånga följde USA-valet hos Aftonbladet år 2020. Inför årets val höjer kvällstidningen ribban med flera nya spännande format.
Rockbjörnens dubbelvinnare: Benjamin Ingrosso och Omar Rudberg19.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Benjamin Ingrosso stod tillsammans med Omar Ruberg som kvällens stora vinnare när Rockbjörnen igår kväll intog Stora scenen på Gröna Lund. För fjärde året i rad röstades Ingrosso fram som Årets manliga artist, som blev hans sjätte Rockbjörn totalt.
Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet17.9.2024 10:09:56 CEST | Pressmeddelande
Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.
SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud17.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum