SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Från och med i höst kommer NWT Medias prenumeranter av digital premium kunna ta del av både den nära och lokala journalistiken i sina respektive lokaltidningar – och Svenska Dagbladets initierade nyheter och analyser från Sverige och världen.
– Vi är väldigt glada över den här satsningen och det här samarbetet. Att kunna kombinera den lokala journalistiken från våra 14 titlar i Värmland, Dalsland och Skaraborg med det bästa och viktigaste nationellt och internationellt från Svenska Dagbladet ger ett otroligt starkt erbjudande. Vi ser också i läsarundersökningar att det är just den här möjligheten många läsare efterfrågar, säger Patric Hamsch, chef för läsaraffären inom NWT Media.
Schibsted Media lanserade i fjol Superpaketet, som ger prenumeranter tillgång till Schibsteds svenska titlar: SvD, Aftonbladet, Omni och Podme.
– Vi ser ett ökat intresse från våra kunder att ta del av kvalitativt innehåll på tvärs över våra olika varumärken inom Schibsted. Det vill vi ta vara på och fortsätta utveckla. Partnerskapet med NWT Media är ett sätt att utveckla konceptet och nå nya läsare. För oss är det viktigt att gå samman med partners som helhjärtat vill hitta en bra match mellan sina egna kunders behov och det vi kan erbjuda i våra nyhetstjänster. Då blir alla vinnare, säger Johan Welén, chef för Schibsteds prenumerationsaffär i Sverige.
Svenska Dagbladet har vunnit flera priser för sin journalistik senaste åren, inte minst genom en ambitiös satsning på ljud.
– Vi ser stadigt att fler och fler i vår målgrupp upptäcker SvD:s journalistik och väljer att bli nya prenumeranter. Genom det här partnerskapet med ledande lokaltidningar kommer fler att få del av SvD, både i text och ljud. Det är i sig bra. Men det innebär också en ny möjlighet att tillsammans utforska hur vi kan stärka och komplettera varandra, en angelägen och stark lokaljournalistik med SvD:s nationella och internationella perspektiv, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
NWT Media, med stark lokal förankring genom titlar som exempelvis Nya Wermlands-Tidningen, Nya Lidköpings-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Värmlands Folkblad och Karlskoga-Tidning Kuriren, har sett en stark utveckling när det gäller digitala läsare och prenumeranter de senaste åren. Samarbetet innebär en betydande breddning av NWT Medias innehållsutbud som blir tillgängligt till läsarna genom ett helt nytt digitalt premiumpaket. Genom partnerskapet med SvD är ambitionen att öka takten i tillväxten ytterligare.
– Vi ser nyfiket fram emot att följa resultaten av den här satsningen och tror mycket på att våra olika lokala varumärken passar bra ihop med SvD. Vår ambition är att fortsätta växa digitalt och det här samarbetet möjliggör det, säger Mikael Rothsten, chef för NWT Media.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patric Hamsch, biträdande mediechef NWT Media. Telefon: 054-19 90 00. E-post: patric.hamsch@nwtmedia.se.
Johan Welén, chef Subscription SE, Schibsted. Telefon: 08-725 25 00. E-post: johan.welen@schibsted.com.
Lisa Irenius, publisher SvD. Telefon: 08-725 25 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden13.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef. – Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum