WWF

Första kartläggning av Arktis valars migrationskorridorer – visar ökade hot

Dela

En fjärdedel av världens valar migrerar genom arktiska vatten – där sjöfarten blir alltmer frekvent. Sjöfart är numera, tillsammans med klimatförändringarna, de största hoten mot dessa giganter. Nu har WWF för första gången kunnat kartlägga att valar och fartyg ofta färdas på samma rutter.

Grönlandsvalar i Cumberlandsundet, Nunavut, Kanada.
Grönlandsvalar i Cumberlandsundet, Nunavut, Kanada. Foto: VDOS Global / WWF-Canada

– För att kunna bevara valarna är kunskap nyckeln. Inte bara om hur valarna lever och förflyttar sig, utan även om hur hoten ser ut. Därför kan den här sammanställningen av både valarnas och fartygens förflyttningar vara av stor vikt i framtida arbete, säger Vicki Lee Wallgren, chef för WWFs globala Arktisprogram.

Uppvärmningen av klimatet i Arktis sker fyra gången så snabbt som i resten av världen, vilket leder till att isen både lägger sig senare på höstarna och försvinner tidigare på våren. Det leder till att valarnas migrationsrutter ändras, men även att de områden där de brukar letar mat och söka skydd försvinner.

– Isens tillbakagång har öppnat upp för en allt frekventare sjöfart i området. Nu kan vi se att valarna ofta simmar på samma rutter som fartygen åker, vilket riskerar att leda till stora problem för valarna, säger Melanie Lancaster, expert på arktiska arter.

Mellan 2013 och 2023 har antalet fartyg i Arktis ökat med 37 procent, och den totala distans som de åker har mer än dubblerats.

– Det här innebär ett akut problem för valarna. Förutom den direkta risken att kollidera med fartyg, riskerar valarna även att utsättas för ljudföroreningar under vattnet, säger Melanie Lancaster.

Just nu, runt månadsskiftet september/oktober, då det är som minst is i Arktis, börjar narvalarna, vitvalarna och grönlandsvalarna sin migration mot deras vinterboplatser. De största riskerna på deras resa finns vid smala passager, där både fartyg och migrerande valar färdas.

Kampen om utrymme mellan migrerande valar och sjöfart är inte bara ett nationellt problem, då valarna färdas över både nationsgränser och internationellt vatten.

WWF uppmanar länderna i Arktis, Arktiska rådet, Internationella sjöfartsorganisationen (IMO), sjöfartsindustrin och andra intressenter att vidta omedelbara åtgärder för att skydda dessa viktiga livsmiljöer.

– Att skapa säkra passager för valar genom Arktis är viktigare än någonsin tidigare. Och för att få till ett skydd av dessa korridorer krävs åtgärder både nationellt, i den Arktiska regionen och globalt, säger Melanie Lancaster.

Se hela rapporten här

Fakta: Valar i Arktis

I Arktis finns främst de tre arktiska valarna. Narvalen, med sitt två meter långa spjut, vitvalen, den kritvita valen som låter som en kanariefågel och grönlandsvalen, som kan bli 200 år och som får plats med två elefanter inne i munnen.

Tidigare låg havsisen som ett lock på havet och utestängde många valarter. Men när havsisen smälter öppnar sig havet för arter som normalt sett inte lever så långt norrut: blåval, sillval, knölval och späckhuggare.

Kontakter

Bilder

Narvalar i Arktis.
Narvalar i Arktis.
Eric Baccega / naturepl.com / WWF
Ladda ned bild
Vitvalar i Arktis.
Vitvalar i Arktis.
Foto: naturepl.com / Doc White / WWF
Ladda ned bild

Länkar

Världsnaturfonden WWF är med sina sex miljoner supportrar en av världens ledande ideella natur- och miljöorganisationer. Vi arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer - genom att bevara den biologiska mångfalden, använda förnybara naturresurser på ett hållbart sätt samt minska föroreningar och ohållbar konsumtion.

Följ WWF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WWF

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye