Bokförlaget Stolpe

Stolpe Stories nya säsong är oemotståndlig

Stolpe Stories är en guldgruva för lyssnare som vill djupdyka i ämnen som litteratur, konst, kultur och historia. Den sjunde säsongen är inget undantag och rymmer vitt skilda ämnen som religion, halvledare och kunglig arkitektur. Värden Patrik Hadenius välkomnar bland andra folkloristen och skogsväsen-experten Tora Wall som gäst. Även statsvetaren Katarina Barrling, som har undersökt vart religionen tar vägen när vi svenskar inte längre går i kyrkan, kommer till studion för att förklara exakt vad hon kommit fram till.

– Jag ser mycket fram emot höstens samtal, säger Patrik Hadenius. Variationen är oemotståndlig. Det är brett och bildande, med allt från skogens väsen till ikonoklasmer, från Sven Hedin till Hjalmar Söderberg, och mycket mer.

Den nya säsongen har premiär 18 oktober.

Stolpe Stories produceras av Bokförlaget Stolpe och är en podcast med fackboken i fokus. Nytt avsnitt varje fredag. Går att lyssna på där poddar finns.

Patrik Hadenius, startade Språktidningen, har varit förlagschef för Norstedts och hörs med jämna mellanrum i P1-programmet Spanarna.

Stolpe Stories produceras av Bokförlaget Stolpe och är en podcast med fackboken i fokus. Genom podcasten tar vi oss an ämnen som konst, arkitektur, historia, ekonomi, politik och mycket annat. Nytt avsnitt varje fredag.

Om Bokförlaget Stolpe
Bokförlaget Stolpe ger ut fackböcker av hög kvalitet inom humaniora och samhällsvetenskap. Vi lägger stor vikt vid innehåll, design, repro, tryck och bindning. Flera av våra böcker finns även utgivna på engelska.

Vill du veta mer? Besök www.bokforlagetstolpe.com och följ oss gärna via nyhetsbrev och på sociala medier. Podcasten Stolpe Stories hittar du där poddar finns.

För mer information, intervjuförfrågningar eller samarbeten, vänligen kontakta:
Marie Birde
marie@stolpepublishing.se

Bokförlaget Stolpe
Elias Lindén

Bokförlaget Stolpe – hantverk, bildning och skönhet.

Följ Bokförlaget Stolpe

Senaste pressmeddelandena från Bokförlaget Stolpe

Linné: natur och nation3.9.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Med sitt sexualsystem för indelning av växtvärlden blev Carl von Linné en av vetenskapens mest hyllade män. Mindre känt är att Linné även intresserade sig för nationernas självförsörjande och företrädde en ekonomisk modell som byggde på att man skulle odla saffran i Lappland och ris i Finland och att älgar skulle skolas om till tamdjur på svenska gårdar. Välkommen tillbaka till den tid och miljö som förklarar hur Linné resonerade och hur han sedermera kunde bli vår svenska blomsterkonung.

Världens mest protestantiska land: Sverige – det extrema landet lagom22.8.2024 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Religionen försvinner inte bara för att människorna slutar tro på Gud. I sekulära Sverige har den letat sig in i politiken, kulturen, arbetsmoralen och till och med vårt sätt att klä oss – det mesta går i grått och beige. Världens mest protestantiska land – är ett försök att förstå paradoxen Sverige, som både är väldigt sekulärt och extremt protestantiskt på samma gång.