Självtest av hörseln kan minska risk för demens

Självtest av hörseln kan vara livsviktigt. Det konstaterar Hörselskadades Riksförbund (HRF), som i dag inleder Hörselveckan, 14-20 oktober.
Obehandlad hörselnedsättning är en av de största riskfaktorerna för demens, visar forskning. Men tidig upptäckt och tidig hörselvård kan förebygga demens och annan ohälsa.

Hörseltestaren är ett kostnadsfritt, vetenskapligt validerat självtest på webben. Foto: HRF

Över 1,5 miljoner svenskar har en hörselnedsättning. Men många har inte testat sin hörsel eller sökt hörselvård – och det innebär en allvarlig hälsorisk.

Påfrestningen av att höra dåligt kan leda till hälsoprobem, som svår tinnitus, huvudvärk, stress, social isolering, depression och utmattning. Det finns också ett tydligt samband mellan obehandlad hörselnedsättning och demens, visar forskning. Att tidigt få hörselvård och hörapparater minskar risken för att utveckla demens.

Viktig hörselkoll

Under Hörselveckan 14–20 oktober uppmanar Hörselskadades Riksförbund allmänheten att kolla hörseln med ett enkelt, kostnadsfritt självtest på horseltestaren.se. Det tar ett par minuter, är vetenskapligt validerat och visar om det finns tecken på hörselnedsättning.

Hörselveckan 14-20 oktober

För tips om arrangemang runt om i landet: Hörselveckan-kalendern
Finns inte den ort du söker i kalendern? Då hittar du kontaktuppgifter till HRFs föreningar och distrikt påwww.hrf.se/lokalt

För mer information och tips om lokala intervjupersoner:
Ingvild Falkenhaug, kommunikationschef, tel: 070-536 22 43, e-post: ingvild.falkenhaug@hrf.se

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största organisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer på  hrf.se