Feedback – så lockar du fram medarbetarens bästa jag
Det pågår ett krig om talangerna. Ska man få dem att stanna och utvecklas, behöver cheferna kontinuerligt jobba med feedback. Det menar Catarina Larsén, Chief Talent Officer på byrånätverket Omnicom Media Group, som har infört ett feedback-program.
DET FÖRSTA CATARINA LARSÉN gjorde när hon klev in sin nya roll förra hösten var att starta igång ett feedback-program.
En hjärtefråga, säger hon själv, efter att ha varit 27 år på byrånätverket Omnicom Media Group, på affärssidan och i olika chefsroller.
”Alla chefer vet att det är dyrt med personalomsättning. Det är ett krig om talangerna. Ska vi få våra talanger att stanna kvar och utvecklas till sitt bästa jag, så är det viktigt att ge feedback. Lön bygger på prestation. Hur ska medarbetarna veta hur de presterar? De måste få feedback, presenterad på rätt sätt”, säger hon.
Catarina Larsén.
Som ny Chief Talent Officer, samtidigt som hon parallellt läser på Företagsekonomiska institutet för att bli diplomerad personalvetare, högg hon tag i uppgiften med hull och hår.
Hon började med att intervjua alla chefer på de sju bolagen i koncernen under hösten 2022. Våren därpå körde hon igång feedback-utbildningen, inklusive workshops med olika scenarios.
Och hon valde att sätta ihop grupper med chefer som sedan tidigare kände varandra.
”Många tycker att det är obehagligt att ge feedback. Därför ska man träna i mindre grupper, med chefer man känner. Och det är viktigt att kunna gå iväg och sitta separat”, säger Catarina Larsén.
Grundläggande frågor att ställa sig när du som chef ska ge feedback är: Vad är det för beteende jag vill uppmärksamma? Vilken känsla leder det till hos mig och vilken konsekvens har beteendet för arbetet och affären? Vilken konkret förändring hos medarbetaren vill jag se?, exemplifierar hon.
Det Catarina Larsén vurmar för och har infört är något som kallas för förstärkande och förändrande feedback.
GE FEEDBACK
Exempel: Du leder ett möte (fysiskt eller digitalt), där du märker att en person på mötet inte är uppmärksam.
Var konkret: ”När du jobbade med andra saker i dag på mötet…”
Din känsla: ”… så upplevde jag att jag tappade kontakten med dig.”
Konsekvensen: ”Jag som chef missade input från dig eftersom du inte var mer närvarande. Och du missade viktig information.”
Förändring: ”Jag önskar att du blir mer delaktig i våra möten och inte arbetar med andra saker.”
Som chef ska du använda ett ansvarsfullt språk, ge feedback i jag-form och konkretisera ett beteende (se exempel i faktaruta ovan). Viktigt är också att ge feedback i nära förestående tid efter att något har hänt.
”Att jobba aktivt med feedback gagnar både dig och verksamheten. Får medarbetarna inte feedback skapar det utrymme för osäkerhet och misstolkningar. Och du riskerar att tappa deras engagemang”, säger Catarina Larsén.
På utbildningen har cheferna fått lära sig att ge feedback genom rotation. En person fick caset, en annan var mottagare, och en tredje var observatör. Alla fick prova på de olika rollerna.
Vilket resultat har ni kunnat se i verksamheten efter feedback-utbildningen?
”I vår medarbetarundersökning, som vi i nuläget skickar ut varje kvartal, finns frågan: Får jag löpande feedback från min chef? Där har vi sett en ökning. Vi funderar nu på att skicka ut undersökningarna ännu oftare”, svarar Catarina Larsén.
6 tips: Så fixar du en bra feedback-kultur på arbetsplatsen
- Ge förändrande och förstärkande feedback för att varje person ska få hjälp att nå sin potential, bli ”sitt bästa jag”.
- Konkretisera ett beteende. Vilken är din känsla och din upplevelse? Det du ser, hur påverkar det dig och vad får det för konsekvenser på arbetet?
- Använd ett ansvarsfullt språk, prata i jag-form.
- Skriv ner feedbacken innan du ger den. Är den konkret? Är den angelägen? Kan du inte sätta ord på det du vill säga, så är det kanske inte så viktigt att framföra.
- Ge feedback nära inpå då något har hänt.
- Följ upp! Vad tycker medarbetarna?
Tips från Catarina Larsén
Text: Sofia Hadjipetri Glantz
Publicerad 2023-08-24
Kontakter
Giselle AlmonacidMarketing Director
Tel:0731480950Giselle.almonacid@omnicommediagroup.comJosefine BergmanClient Manager and Marketing Manager
Tel:0732378119josefine.bergman@omd.comBilder
Länkar
7 byråer, en gemenskap.
Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
Följ Omnicom Media Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group
Omnicom anordnar Media Days Week i Stockholm: Ledande medieföretag samlas för att inspirera och innovera25.9.2024 09:51:00 CEST | Pressmeddelande
Omnicom Media Group Sverige är stolta över att tillkännage lanseringen av deras allra första Omnicom Media Days Week, ett veckolångt evenemang utformat för att inspirera, utmana och stärka samarbetet mellan ledande medieorganisationer och Omnicoms team. Från den 23 till och med den 27 september kommer Omnicoms kontor i Stockholm att fungera som en innovationshub och kreativ energikälla där mediejättar från olika plattformar och branscher samlas för att utforska framtidens mediesamarbeten och driva exceptionella resultat för kunder. Representanter från några av de mest inflytelserika medieföretagen, som listas nedan, kommer att delta i evenemanget: Aller Media Schibsted Sverige Amazon Ads Acast Bauer Media Viaplay Group Spotify Advertising JCDecaux Ocean Outdoor Sweden Clear Channel Sweden Google Sweden Warner Bros. Discovery TV4 Filmstaden Meta Sweden Snapchat TikTok for Business Bonnier News En vecka av inspiration och utmaningar Omnicom Media Days Week kommer att erbjuda en unik möjl
Varför syns så få kvinnor i marknadsföringsdebatten?24.4.2024 17:17:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att marknadsföringsvärlden till stor del befolkas av kvinnor är det männen som syns. För att fler kvinnor ska ta klivet till chefspositioner behövs fler förebilder, det skriver Giselle Almonacid. Mark Ritson, Sir John Hegarty, Alex Bugosky, Les Binet, Peter Field, Tom Goodwin, Byron Sharp. Och såklart Karen Nelson-Field. I marknadsföringsvärlden råder ingen brist på profeter och gurus. Vissa har nått stjärnstatus på grund av sin insamlade kunskap, andra genom lysande formuleringsförmåga. Oaktat förklaringen till statusen är den absoluta majoriteten män. Vi behöver inte gå utomlands för att konstatera att den samlade expertkåren inom marknadsföring domineras av män. Åtminstone den del av expertkåren som syns och hörs. Den som scrollar igenom de senaste månadernas debattexter här på Resumé får förbereda sig på att möta en himla massa män. Jag roade mig själv med att räkna och fick det till att 21 av de 28 senaste texterna är skrivna av män, redaktionens egna texter borträknade. Om
Omnicom fortsätter att satsa på sitt nordiska utbytesprogram15.4.2024 09:13:00 CEST | Pressmeddelande
Omnicom fortsätter att investera i sitt nordiska utbytesprogram. Initiativet startade 2022 när tre medarbetare från det svenska kontoret åkte till Danmark för ett två månaders utbyte. Det är nu Omnicom Sveriges tur att välkomna medarbetare från det danska kontoret som kommer att arbeta på Omnnicom byrån, Transact. De kommer att arbeta tillsammans med teamet i Stockholm, där de delar med sig av sin egen kunskap från den danska marknaden men också utvecklar sin egen kunskap inom SEO och SEM. Förutom att vi har dansk personal på plats i Sverige just nu, är samtidigt våra norska kollegor i Köpenhamn, vilket bidrar till att öka kontakten mellan kontoren i Danmark, Sverige och Norge. Utöver det nordiska utbytet har några Omnicom-anställda redan rest på utbyte till städer som London, Prag och Milano för att få nya idéer, utbyta kunskap samt uppleva andra kulturer . "Det här programmet ger anställda möjligheten att ytterligare växa i sin profession samtidigt som det stärker vår relation med vå
8 steg för att vara redo med utfasningen av tredjepartscookies29.2.2024 12:43:00 CET | Pressmeddelande
Joel Falk, Martech Lead på Annalect, en del av Omnicom, ger några tips om hur man förbereder sig för implementeringen av regleringar som Digital Markets Act och utfasningen av tredjepartscookies. Förstå betydelsen - Börja med att förstå varför tredjepartscookies fasas ut och hur det påverkar dina digitala miljöer. Granska din nuvarande användning - Inventera hur och var på din webbplats eller i din app som tredjepartscookies används. Öka användningen av förstapartsdata - Fokusera på att samla in och använda data som du får direkt från dina användare genom interaktioner på din webbplats eller app. Arbeta även med tydliga incitament om varför dina användare ska dela med sig av sin data. Utforska alternativa lösningar - Undersök tekniker som kontextuell annonsering, användaridentifikation utan cookies och andra datadrivna strategier för köp och attribution som inte kräver tredjepartscookies. Anpassa ditt samtyckeshanteringssystem - Se till att ditt system för hantering av användarsamtycke
PHD Sverige och Omnicom tar stolt över mediebyråuppdraget för Lidl!9.2.2024 13:52:00 CET | Pressmeddelande
Efter en noga genomförd upphandling står det nu klart att PHD, en del av Omnicom, kommer leda Lidls medieinsatser i Sverige med start 1 mars. Lidl sökte en strategisk och innovativ mediepartner för att ta deras reklam- och marknadsföringsstrategier till nya höjder och fortsätta driva sin position och tillväxtresa. ”PHD imponerade med sitt transparenta, kreativa och datadrivna tillvägagångssätt, perfekt utifrån våra behov. De visade en gedigen förståelse för vår affär och visade att de har ett riktigt kompetent team som kommer hjälpa oss accelerera vår tillväxt," säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige. ”Vi är riktigt glada över att välkomna Lidl som ny kund” säger Daniel Källberg, VD för PHD. ”Lidls fokus på att ta en ännu större marknadsandel och accelerera sin digitala mognadsresa passar oss perfekt. Genom ett tätt samarbete med Lidl och deras övriga byråfamilj (Garbergs, OTW och JMWGolin) , ser vi fram emot att bidra till en fortsatt tillväxtresa.”
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum