Bussförarbrist och ökade kostnader hotar kollektivtrafiken
Tillgängligheten i kollektivtrafiken riskerar att försämras när gapet mellan kostnader och intäkter fortsätter att öka, samtidigt som förarbristen kan bli värre. Det visar den årliga statistikrapport som Sveriges Bussföretag presenterar idag.

Ökade kostnader, svag intäktsutveckling och ett fortsatt sjunkande antal svenskar med behörighet att köra buss. Sveriges Bussföretag ser i årets statistikrapport flera orosmoln som kan komma att drabba utbudet och tillgängligheten i kollektivtrafiken.
- Vi ser en stor risk att utbudet i kollektivtrafiken kommer att försämras framöver. Det handlar dels om ett ökat kostnadsgap, men också att allt färre har behörighet att bli bussförare. Dessutom finns politiska hinder, exempelvis det omotiverat höga ålderskravet på att få köra just buss, vilket gör att många som utbildar sig till yrkesförare väljer andra branscher, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Samtidigt som utbudet i kollektivtrafiken riskerar att minska, visar rapporten på positiva siffror för återhämtningen efter pandemin vad gäller antalet resenärer. Antalet påstigande i den upphandlade trafiken steg med nio procent jämfört med 2022, och är nu uppe i nästan 90 procent av 2019 års nivå. Dock är kostnadsutvecklingen alarmerande. Kostnaderna för den upphandlade trafiken har ökat med nästan 22 procent sedan 2018, medan intäkterna endast ökat med knappt 13 procent. Detta leder till ett gap som urholkar den upphandlade kollektivtrafikens ekonomi.
- Gapet mellan intäkter och kostnader i kollektivtrafiken fortsätter att öka. Trenden måste brytas, annars finns en stor risk att kollektivtrafiken försämras. Samtidigt har vi tydliga klimatmål, och för att nå dem måste utsläppen minska. Vi måste i högre grad resa grönt och öka andelen kollektivt resande. Branschen har enats om målet att fyra av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Vi som arbetar i branschen kommer att göra det vi kan för att detta mål ska uppnås, men det krävs att alla parter hjälps åt. Det är viktigt är att följa branschens gemensamma standarder och rekommendationer, till exempel BusNordic som är en kostnadseffektiv standardspecifikation för bussar i upphandlad kollektivtrafik, säger Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.
Utöver kostnadsutvecklingen riskerar därtill bristen på bussförare att förvärras. Rapporten visar att antalet i befolkningen med D-körkort, alltså busskort, fortsätter att sjunka. År 2000 hade 226 000 av landets befolkning D-körkort, 2023 var det endast 134 000. Sett till befolkningsutvecklingen är andelen med behörighet alltså ännu lägre. Dessutom finns politiska hinder mot personalförsörjningen i branschen, exempelvis att en förare måste vara 24 år för att få köra passagerartrafik längre än 50 kilometer.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Transportavtalet klart – kostnadsökningar inom märket3.4.2025 23:34:23 CEST | Pressmeddelande
Biltrafikens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Transportavtalet med Svenska Transportarbetareförbundet. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Transportavtalet omfattar omkring 4 500 företag och omkring 55 300 anställda inom åkeri, bärgning, terminal och lager.
Märket klart – tuff nivå för ansträngd transportbransch1.4.2025 08:46:43 CEST | Pressmeddelande
Industrins parter har tecknat avtal som bestämmer lönekostnadsökningarna de kommande åren enligt ”märket”, som är på 6,4 procent under två år. Det är den kostnadsram som transportbranschen har att förhålla sig till när branschens kollektivavtal nu ska förhandlas.
Sjö- och flygräddning säkras för i år – men fortsatt behov av Sjöfartsverkets långsiktiga finansiering31.3.2025 15:18:43 CEST | Pressmeddelande
Regeringens besked om ökade anslag till Sjöfartsverket innebär att sjö- och flygräddningen kan upprätthållas året ut. Behovet av en långsiktig plan för att stabilisera finansieringen av Sjöfartsverket kvarstår dock.
EU öppnar dörren för unga bussförare26.3.2025 09:24:47 CET | Pressmeddelande
Ett nytt preliminärt avtal i EU innebär att minimiåldern för att köra buss sänks från 24 till 21 år. Förändringen väntas underlätta rekryteringen av förare och stärka branschens attraktionskraft bland unga.
Trendbrott: Sveriges vägar blir bättre – men stora regionala skillnader24.3.2025 09:29:20 CET | Pressmeddelande
Utvecklingen går åt rätt håll för Sveriges vägnät. Andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat och den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsat in. Samtidigt kvarstår stora regionala skillnader och behovet av långsiktiga investeringar är fortsatt stort.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum