Schibsted Media

Aftonbladet sätter kända svenskar i lögndetektorn

Dela

Aftonbladet lanserar ett nytt intervjuformat för tv. Kända svenskar får svara på frågor samtidigt som en lögndetektor avslöjar om de talar sanning – eller om de slirar på den.
– Och ja, det sliras en del på sanningen. I många fall upplevde våra intervjupersoner att vi kunde se rakt in i deras huvuden, säger Cecilia Benedelle, producent för ”Lögndetektorn”. 

Hollywoodfrun Gunilla Persson är först ut att anta utmaningen, det innebär att sätta sig i Aftonbladets nya tv-format ”Lögndetektorn”. Foto: Filip Meneses
Hollywoodfrun Gunilla Persson är först ut att anta utmaningen, det innebär att sätta sig i Aftonbladets nya tv-format ”Lögndetektorn”. Foto: Filip Meneses

I premiärsäsongen av ”Lögndetektorn” intervjuas artisten och Hollywoodfrun Gunilla Persson, rapparen 1.Cuz, journalisten och programledaren Robert Aschberg och influencern och tv-profilen Johanna Öholm.

Cecilia Benedelle är producent och utfrågare. Vid sin sida har hon polygrafisten och lögndetektorexperten Ørjan Hesjedal som via sina instrument mäter puls, blodtryck, andning och svettning på den intervjuade gästen och i realtid följer reaktionerna på sin dator. 

– Lögndetektorer har vi sett till och från i tv genom åren. Men det här är ett helt nytt format där vi hela tiden genom intervjun får svar på hur sanningsenligt gästen svarar. Det ger en nerv jag aldrig tidigare sett i ett intervjuformat, säger Victor Lundberg, exekutiv producent.

Hollywoodfrun och numera också schlager-artisten Gunilla Persson är först ut att sätta sig och svara på frågor uppkopplad till lögndetektorn. Det är ett möte som resulterar i blandade känslor.

Programformatet ligger på runt 15 minuter, och frågorna spänner över allt från karriär och privatliv till etik och moral. 

– Det här är en spännande satsning som går rakt in i Aftonbladets och Schibsted Medias strategi. Vi tar genom den här satsningen ytterligare några steg för att utforska möjligheterna att utveckla Aftonbladets nöjesjournalistik genom nya och längre videoformat, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.

Samtliga avsnitt av ”Lögndetetektorn” visas på sajten Aftonbladet.se och i Aftonbladets app. Första avsnittet släpps på söndag och fortsätter sedan med nya avsnitt följande tre söndagar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Benedelle, producent. E-post: cecilia.benedelle@aftonbladet.se.
Victor Lundberg, exekutiv producent. E-post: victor.lundberg@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hollywoodfrun Gunilla Persson är först ut att anta utmaningen, det innebär att sätta sig i Aftonbladets nya tv-format ”Lögndetektorn”. Foto: Filip Meneses
Hollywoodfrun Gunilla Persson är först ut att anta utmaningen, det innebär att sätta sig i Aftonbladets nya tv-format ”Lögndetektorn”. Foto: Filip Meneses
Ladda ned bild
Gunilla Persson. Foto: Filip Meneses
Gunilla Persson. Foto: Filip Meneses
Ladda ned bild
1.Cuz. Foto: Filip Meneses
1.Cuz. Foto: Filip Meneses
Ladda ned bild
Robert Aschberg. Foto: Filip Meneses
Robert Aschberg. Foto: Filip Meneses
Ladda ned bild
Johanna Öholm. Foto: Filip Meneses
Johanna Öholm. Foto: Filip Meneses
Ladda ned bild
Ørjan Hesjedal. Foto: Filip Meneses
Ørjan Hesjedal. Foto: Filip Meneses
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande

Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye