Aftonbladet sätter kända svenskar i lögndetektorn
Aftonbladet lanserar ett nytt intervjuformat för tv. Kända svenskar får svara på frågor samtidigt som en lögndetektor avslöjar om de talar sanning – eller om de slirar på den.
– Och ja, det sliras en del på sanningen. I många fall upplevde våra intervjupersoner att vi kunde se rakt in i deras huvuden, säger Cecilia Benedelle, producent för ”Lögndetektorn”.
I premiärsäsongen av ”Lögndetektorn” intervjuas artisten och Hollywoodfrun Gunilla Persson, rapparen 1.Cuz, journalisten och programledaren Robert Aschberg och influencern och tv-profilen Johanna Öholm.
Cecilia Benedelle är producent och utfrågare. Vid sin sida har hon polygrafisten och lögndetektorexperten Ørjan Hesjedal som via sina instrument mäter puls, blodtryck, andning och svettning på den intervjuade gästen och i realtid följer reaktionerna på sin dator.
– Lögndetektorer har vi sett till och från i tv genom åren. Men det här är ett helt nytt format där vi hela tiden genom intervjun får svar på hur sanningsenligt gästen svarar. Det ger en nerv jag aldrig tidigare sett i ett intervjuformat, säger Victor Lundberg, exekutiv producent.
Hollywoodfrun och numera också schlager-artisten Gunilla Persson är först ut att sätta sig och svara på frågor uppkopplad till lögndetektorn. Det är ett möte som resulterar i blandade känslor.
Programformatet ligger på runt 15 minuter, och frågorna spänner över allt från karriär och privatliv till etik och moral.
– Det här är en spännande satsning som går rakt in i Aftonbladets och Schibsted Medias strategi. Vi tar genom den här satsningen ytterligare några steg för att utforska möjligheterna att utveckla Aftonbladets nöjesjournalistik genom nya och längre videoformat, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
Samtliga avsnitt av ”Lögndetetektorn” visas på sajten Aftonbladet.se och i Aftonbladets app. Första avsnittet släpps på söndag och fortsätter sedan med nya avsnitt följande tre söndagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Benedelle, producent. E-post: cecilia.benedelle@aftonbladet.se.
Victor Lundberg, exekutiv producent. E-post: victor.lundberg@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”18.11.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.
Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef15.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.
Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande
Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.
Tv.nu kammar hem Svenska SEO-priset 202413.11.2024 09:04:09 CET | Pressmeddelande
För två år sedan inleddes en SEO-resa för Tv.nu som lett till en all time high i synlighet och en ökning i trafik som nu gör avsevärd skillnad för bolagets räckvidd. För detta tilldelas Tv.nu Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum