Aftonbladet sätter kända svenskar i lögndetektorn
Aftonbladet lanserar ett nytt intervjuformat för tv. Kända svenskar får svara på frågor samtidigt som en lögndetektor avslöjar om de talar sanning – eller om de slirar på den.
– Och ja, det sliras en del på sanningen. I många fall upplevde våra intervjupersoner att vi kunde se rakt in i deras huvuden, säger Cecilia Benedelle, producent för ”Lögndetektorn”.
I premiärsäsongen av ”Lögndetektorn” intervjuas artisten och Hollywoodfrun Gunilla Persson, rapparen 1.Cuz, journalisten och programledaren Robert Aschberg och influencern och tv-profilen Johanna Öholm.
Cecilia Benedelle är producent och utfrågare. Vid sin sida har hon polygrafisten och lögndetektorexperten Ørjan Hesjedal som via sina instrument mäter puls, blodtryck, andning och svettning på den intervjuade gästen och i realtid följer reaktionerna på sin dator.
– Lögndetektorer har vi sett till och från i tv genom åren. Men det här är ett helt nytt format där vi hela tiden genom intervjun får svar på hur sanningsenligt gästen svarar. Det ger en nerv jag aldrig tidigare sett i ett intervjuformat, säger Victor Lundberg, exekutiv producent.
Hollywoodfrun och numera också schlager-artisten Gunilla Persson är först ut att sätta sig och svara på frågor uppkopplad till lögndetektorn. Det är ett möte som resulterar i blandade känslor.
Programformatet ligger på runt 15 minuter, och frågorna spänner över allt från karriär och privatliv till etik och moral.
– Det här är en spännande satsning som går rakt in i Aftonbladets och Schibsted Medias strategi. Vi tar genom den här satsningen ytterligare några steg för att utforska möjligheterna att utveckla Aftonbladets nöjesjournalistik genom nya och längre videoformat, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
Samtliga avsnitt av ”Lögndetetektorn” visas på sajten Aftonbladet.se och i Aftonbladets app. Första avsnittet släpps på söndag och fortsätter sedan med nya avsnitt följande tre söndagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Benedelle, producent. E-post: cecilia.benedelle@aftonbladet.se.
Victor Lundberg, exekutiv producent. E-post: victor.lundberg@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska29.10.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.
Essy Klingberg ny biträdande kulturchef på SvD28.10.2024 09:12:00 CET | Pressmeddelande
Essy Klingberg går in som biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet. Hon tar över efter Anders Q Björkman, som valt att lämna rollen för att bli fackboksredaktör. – SvD Kultur är en plats för den lekfulla, modiga och experimenterande kulturjournalistiken och detta personifierar Essy på ett enastående sätt, säger SvD:s kulturchef Ida Ölmedal.
Prisas för sitt arbete med etik och AI inom journalistiken21.10.2024 08:04:52 CEST | Pressmeddelande
Schibsted Medias Agnes Stenbom och Sveriges Radios Olle Zachrison är årets mottagare av Svenska Unescopriset. De belönas för sitt innovativa arbete inom den ideella organisationen Nordic AI Journalism, som starkt bidragit till att etablera ett etiskt och transparent arbetssätt för användning av AI inom journalistiken.
Aftonbladet sätter plus på kulturen17.10.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med idag börjar Aftonbladet Kultur sätta plusbetyg på litteratur, konst och scenkonst. Den redan så kända femgradiga skalan ska vägleda läsarna till de bästa böckerna, föreställningarna och utställningarna.
Streamingbarometern: Reklam i streamingtjänster splittrar svenska folket16.10.2024 09:41:58 CEST | Pressmeddelande
Svenskarna älskar att streama och Streamingbarometern 2024 från tv.nu visar att vanorna utvecklas snabbt. Svenskarna lägger nu 27 timmar om året på att leta efter något att streama, fler är beredda att betala för sport och det råder starka känslor kring reklamfinansierade tjänster. Barometern avslöjar också att var tredje under 45 år skippar att sova för att stanna uppe och se serier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum