Aftonbladet sätter kända svenskar i lögndetektorn
Aftonbladet lanserar ett nytt intervjuformat för tv. Kända svenskar får svara på frågor samtidigt som en lögndetektor avslöjar om de talar sanning – eller om de slirar på den.
– Och ja, det sliras en del på sanningen. I många fall upplevde våra intervjupersoner att vi kunde se rakt in i deras huvuden, säger Cecilia Benedelle, producent för ”Lögndetektorn”.
I premiärsäsongen av ”Lögndetektorn” intervjuas artisten och Hollywoodfrun Gunilla Persson, rapparen 1.Cuz, journalisten och programledaren Robert Aschberg och influencern och tv-profilen Johanna Öholm.
Cecilia Benedelle är producent och utfrågare. Vid sin sida har hon polygrafisten och lögndetektorexperten Ørjan Hesjedal som via sina instrument mäter puls, blodtryck, andning och svettning på den intervjuade gästen och i realtid följer reaktionerna på sin dator.
– Lögndetektorer har vi sett till och från i tv genom åren. Men det här är ett helt nytt format där vi hela tiden genom intervjun får svar på hur sanningsenligt gästen svarar. Det ger en nerv jag aldrig tidigare sett i ett intervjuformat, säger Victor Lundberg, exekutiv producent.
Hollywoodfrun och numera också schlager-artisten Gunilla Persson är först ut att sätta sig och svara på frågor uppkopplad till lögndetektorn. Det är ett möte som resulterar i blandade känslor.
Programformatet ligger på runt 15 minuter, och frågorna spänner över allt från karriär och privatliv till etik och moral.
– Det här är en spännande satsning som går rakt in i Aftonbladets och Schibsted Medias strategi. Vi tar genom den här satsningen ytterligare några steg för att utforska möjligheterna att utveckla Aftonbladets nöjesjournalistik genom nya och längre videoformat, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
Samtliga avsnitt av ”Lögndetetektorn” visas på sajten Aftonbladet.se och i Aftonbladets app. Första avsnittet släpps på söndag och fortsätter sedan med nya avsnitt följande tre söndagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Benedelle, producent. E-post: cecilia.benedelle@aftonbladet.se.
Victor Lundberg, exekutiv producent. E-post: victor.lundberg@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Har Italiens största casanova barn i Sverige?27.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
I 40 år har det funnits en hemlighet bland svenska kvinnor. Den handlar om den italienska älskaren Maurizio Zanfanti i Rimini. Genom åren förförde han tusentals kvinnor. Men fick han någonsin några svenska barn? Hela serien släpps på annandag jul, den 26 december.
Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden13.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef. – Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum