Brist på samhörighet? – Då är varannan svensk redo att säga upp sig.
Hur man ser på värderingar om miljö, mångfald och inkludering är en viktig del av arbetslivet för många. Varannan svensk är dessutom villig att säga upp sig om de inte känner samhörighet med sin arbetsgivare, enligt Randstads undersökning Workmonitor.
En orolig omvärld och en osäker arbetsmarknad till trots, står svaret klart när svenskarna får frågan om hur de ställer sig till arbetsgivare samt deras värderingar och syfte kontra sina egna.
Om en potentiell arbetsgivares värderingar gällande sociala frågor och miljöfrågor går emot de egna värderingarna så väljs dessa bort av knappt 4 av 10 (36,8 %) svenskar. Och skulle man inte känna samhörighet med företaget man jobbar på är drygt varannan svensk (53,8 %) redo att lämna sin arbetsgivare. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads globala undersökning Workmonitor, genomförd av Dynata.
Vidare anser drygt sju av tio (70,2 %) av de tillfrågade att vilka värderingar arbetsgivaren står för är väldigt viktigt. Bland dem som gör sina första år i arbetslivet (18-24 år) är frågan extra viktig då nästan 8 av 10 (78,1%) menar att arbetsgivarens värderingar är A och O. Motsvarande siffra för den äldsta åldersgruppen (55-64 år) är 65 procent.
Att frågan är något som är viktigt för svenskarna när det kommer till val av arbetsplats är ingenting som förvånar Camilla Campelo, HR-direktör på Randstad.
– Arbetet är av stor betydelse för gemene man och därav är det oerhört viktigt att arbetsgivarens värderingar matchar de egna, trots den allt mer osäkra arbetsmarknaden med den lågkonjunktur vi nu ser. För att attrahera och behålla rätt medarbetare är det därför av högsta vikt för arbetsgivare att ha en stark värdegrund som genomsyrar hela verksamheten, säger Camilla Campelo.
– Det här är särskilt viktigt för att attrahera och behålla medarbetare ur den yngre generationen som nu kliver in på arbetsmarknaden. Denna åldersgrupp är starkt värderingsstyrd och har en helt ny syn på arbete. För att lyckas som arbetsgivare krävs det att man lär känna denna generation och vad de tycker är viktigt, fortsätter Camilla Campelo.
Något som ytterligare stärker bilden av svenskarnas tydliga ställningstagande att lämna en arbetsgivare som inte drar åt samma håll som en själv är frågan om hur väl den nuvarande arbetsgivarens värderingar överensstämmer med ens egna. Så många som drygt 7 av 10 (74,7%) av de tillfrågade anser att de står på samma fot som sin arbetsgivare i många frågor och värderingar.
– Det ska kännas bra att gå till jobbet, och en viktig förutsättning för det är att man känner samhörighet och att man får vara sig själv, fullt ut, säger Camilla Campelo.
resultat i %
| Jag skulle säga upp mig från ett jobb om jag inte kände att jag hörde hemma där. | 53,8% |
| Arbetsgivarens värderingar och mål (t.ex. kopplat till miljö, mångfald, inkludering) är (mycket) viktigt för mig. | 70,2% |
| Jag skulle inte tacka ja till ett jobb på ett företag som inte delar mina värderingar gällande sociala frågor och miljöfrågor. | 36,8% |
| Jag känner att min arbetsgivares värderingar och mål överensstämmer med mina egna (t.ex. kopplat till miljö, mångfald, inkludering). | 74,7% |
(Fördelat på ålder: 18-24 år – 78.1%, 25-34 år – 74.6%, 35-44 år – 70.2%, 45-54 år – 69.9%, 55-64 år – 65.0%).
Här kan du tal del av Workmonitor 2023.
om Workmonitor
Undersökningen Workmonitor, som är en av världens största i sitt slag, lanserades 2003 och görs sedan dess varje år globalt på 34 av Randstads nationella marknader. Undersökningen konceptualiserar och mäter gapen mellan vad arbetstagare globalt vill ha och vad de upplever att de får hos sina arbetsgivare. I Sverige genomfördes undersökningen i Dynatas webbpanel under perioden 18 oktober – 30 oktober 2022. Totalt intervjuades 35 000 personer globalt varav 1000 anställda och arbetssökande personer i Sverige i åldrarna 18-67. Panelen är rekryterad utifrån slumpmässiga urval med hänsyn till kvoterna (till exempel region, ålder för att säkerställa en demografisk uppdelning).
Kontakter
Julia EmnellPresskontakt
Tel:+46 705 46 76 00julia.emnell@randstad.seOm oss
Randstad är en global ledare för talanger med visionen att vara världens mest rättvisa och specialiserade talangföretag. Som en partner för talanger och genom våra fyra specialiseringar hjälper vi våra kunder att hitta rätt kompetens i en värld som präglas av kompetensbrist. Samtidigt hjälper vi människor att säkra rätt jobb, utveckla relevant kompetens och hitta tillhörighet i arbetslivet.
Med huvudkontor i Nederländerna verkar Randstad på 39 marknader och har cirka 40 000 medarbetare. 2023 stöttade vi 2 miljoner talanger att hitta arbete och genererade en intäkt på 25,4 miljarder euro. Randstad N.V. är noterat på Euronext Amsterdam. För mer information, besök www.randstad.se.
Följ Randstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Randstad
Ny undersökning – Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 20259.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag presenterar Randstad den årliga undersökningen Randstad Employer Brand Research 2025 – en av världens största undersökningar inom employer branding. Undersökningen kartlägger vilka kriterier som svenska arbetstagare tycker är viktiga vid val av arbetsgivare och attraktiviteten hos Sveriges 150 största arbetsgivare. I år går förstaplatsen till RISE – Research Institutes of Sweden, som för första gången utses till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. “Det är ett tydligt kvitto på deras långsiktiga arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke”, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.
Kvinnor missgynnas i AI-boomen och får sämre villkor på jobbet6.3.2025 13:28:12 CET | Pressmeddelande
Trots att jämställdhet är en prioriterad fråga på arbetsmarknaden fortsätter kvinnor att halka efter. Randstads undersökningar Workmonitor 2025 och Understanding Talent Scarcity: AI & Equity visar att kvinnor i lägre utsträckning än män begär löneförhöjning och bättre arbetsvillkor – och att de dessutom riskerar att hamna på efterkälken i den snabba utvecklingen inom AI och digitalisering.
Ny undersökning: Svenska arbetstagare kräver balans, gemenskap och utveckling på arbetsplatsen21.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska arbetstagare ställer högre krav än någonsin tidigare. 42 % av svenskarna har aktivt krävt bättre arbetsvillkor, och många är redo att byta arbetsplats om deras behov inte möts. Det visar Randstads rapport Workmonitor 2025 som presenteras idag.
Randstad rankad som den ledande leverantören av HR-tjänster i Dow Jones Sustainability World Index för tionde året i rad.7.1.2025 15:26:46 CET | Pressmeddelande
Randstad har återigen cementerat sin position som ett av världens mest hållbara företag inom HR-tjänster. För tionde året i rad inkluderas Randstad i Dow Jones Sustainability World Index (DJSI), som utvärderar företag baserat på ekonomiska, miljömässiga och sociala kriterier. Randstad rankas som nummer ett inom kategorin Professional Services.
utblick 2025: arbetsmarknaden omformas, AI blir vardag och gig-ekonomin växer.20.12.2024 11:28:08 CET | Debatt
2024 har varit ett år av prövningar. Historiskt hög arbetslöshet, osäkerhet kring den globala ekonomin, snabba teknologiska framsteg och förändrade geopolitiska förutsättningar har påverkat arbetsmarknaden i grunden. Trots detta står talanger och företag fortsatt fast vid de krav och förväntningar som omformat arbetslivet under de senaste åren. Nu står arbetsgivare inför en tid av både möjligheter och utmaningar. För att navigera 2025 krävs anpassning till en värld som präglas av AI, gig-ekonomins utveckling och en arbetsstyrka som blir allt mer värderingsdriven. Politiska förändringar, såsom 24-månadersregeln och höjda lönegolv för arbetskraftsinvandrare, fortsätter också att påverka spelplanen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum