Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Totala andelen biodrivmedel sjunker dramatiskt
Omställningsbarometern visar att under årets första nio månader var andelen biodrivmedel betydligt lägre än motsvarande period 2023. Andelen hållbara biodrivmedel var 12,8 procent vilket kan jämföras med 27,2 procent för motsvarande period 2023.
”Trenden med en minskad andel biodrivmedel till följd av den sänkta reduktionsplikten för bensin och diesel fortsätter och vi är nu nere på samma nivå som 2014. Totalt stod biodrivmedelsandelen i bensin och diesel för närmare 4,8 procent av drivmedelsleveranserna under årets första nio månader vilket kan jämföras med drygt 21,4 procent för samma period 2023”, säger Viktor Gunnarsson ansvarig för Konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
Andelen rena och höginblandade biodrivmedel ökar
Samtidigt ökade andelen rena och höginblandade biodrivmedel från 4,2 till 6,4 procent av drivmedelsleveranserna under perioden januari – september 2024. Detta genom ökade volymer av HVO100. Höginblandade drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.
De fossila koldioxidutsläppen ökar
Att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskat leder till att den fossila andelen, och därmed även de fossila koldioxidutsläppen, ökar.
”Enligt vår preliminära bedömning innebär den minskade andelen biodrivmedel att de fossila koldioxidutsläppen ökat med knappt 23 procent under perioden januari till oktober 2024 jämfört med motsvarande tid 2023, detta trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar", fortsätter Viktor Gunnarsson.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen
Elektrifieringen har under 2024 bromsat in. Elbilsförsäljningen har planat ut i Sverige. Trots det ökar antalet publika laddningsstationer i snabb takt och Drivkraft Sveriges medlemmar och partners driver utvecklingen. I november 2024 var det totala antalet publika snabbladdningspunkter hos våra medlemmar och partners 2588. Motsvarande siffra för 2023 var 1017.
Nyckelord
Kontakter
Viktor GunnarssonAnsvarig Konkurrenskraftsfrågor Drivkraft Sverige
Tel:076 - 147 63 45viktor.gunnarsson@drivkraftsverige.seLänkar
Om oss
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Våra medlemsföretag och partners omfattar cirka 3000 energistationer för lätt och tung trafik, 21 depåorter och 6 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att bli klimatneutrala 2045.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum