Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör
Sverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör. Både när det kommer till rollen som arbetsgivare och för dess bidrag till skatteintäkterna, men också i att genom ökad digitalisering pådriva den gröna omställningen.
Det svenska modets bidrag till samhället ska inte underskattas. Svenskt mode sysselsätter totalt 44 000 personer, och genererar 1 av 100 skattekronor. 2022 stod branschen för 0,7 procent av BNP, och bidrog med 21 miljarder kronor till de offentliga finanserna. Detta innebär att modebranschens skatteintäkter motsvarar kostnaden för att anställa 42 000 undersköterskor i Sverige.
– Vi ska vara stolta över den svenska modeindustrin, som utgörs av såväl större välkända aktörer, som bedriver verksamhet över hela världen, till mindre handelsföretag som skapar ett stort värde i det lokala samhället. Det som förenar dem är deras stora samhälleliga bidrag. Det är tveklöst så att svenskt mode utgör en central del av den svenska handeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Svensk modeexport är på stark frammarsch
I takt med ökad digitalisering och globalisering har allt fler svenska modeföretag framgångsrikt sökt sig utanför Sveriges gränser för att kunna växa och nå sin fulla potential. Detta märks av i rapporten, som visar på att den svenska modebranschens export fördubblats sedan 2016, och nu uppgår till 42 miljarder kronor. Även här skapas arbetstillfällen som bidrar till den gemensamma välfärden. 12 000 svenska jobb beräknas genereras av modebranschens export.
Den svenska modeindustrins globala avtryck är dessutom större än vad siffrorna visar. Genom utländska dotterbolag och filialer säljer svenska modeföretag varor för hundratals miljarder kronor årligen.
– Den svenska modebranschens kreativitet och entreprenörskap med hållbarhetsfokus bidrar till en viktig del av den globala transformationen. Vi i branschen arbetar aktivt för samverkan inom modeindustrin i EU och internationellt genom affärsnätverk såsom European Fashion Alliance. Detta för att stärka svenska företags konkurrenskraft och främja svenska värderingar och innovationer, säger Helena Waker, Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.
Teknologisk innovation formar framtidens modebransch
Modebranschen har sedan länge anammat den teknologiska utvecklingen, och många företag ligger i absolut framkant. Trots att det går att notera en minskning av antalet butiker i Sverige så har produktiviteten ökat. Detta till följd av ett ökat fokus på bland annat AI, som påverkar modebranschen i allt från design och inköp till marknadsföring och köpupplevelse. Ett annat exempel är RFID och digitala produktpass, som är viktiga bidrag för att säkerställa en mer hållbar handel framgent.
– Modebranschen börjar se positiva effekter av flera av de pågående förändringarna branschen genomgår, där vi ser nya affärsmodeller växa fram, en ökad andrahandsmarknad och teknologisk innovation vilket bidrar till en mer dynamisk och hållbar modebransch, säger Jennie Rosén, CEO på Swedish Fashion Council.
Nyckelord
Kontakter
Helena Waker, CEO, Stockholm Fashion District, +46 76 607 08 34
Swedish Fashion Council, info@swedishfashioncouncil.se
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns parter vill se handling mot de kinesiska onlinegiganterna19.12.2024 14:11:38 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel och Handelsanställdas förbund välkomnar det faktum att allt fler politiker däribland Sveriges miljö-och klimatminister, nu tydligt markerar mot Temu och Shein och vill förbjuda denna skadliga verksamhet. Utöver att hota svenska jobb och företag kan konsumtion från dessa företag innebära en direkt fara för konsumenten. Nu behöver orden övergå i handling.
Svensk Handel kommenterar kontantutredningen19.12.2024 13:21:49 CET | Pressmeddelande
Under torsdagen överlämnades kontantutredningen till finansmarknadsminister Niklas Wykman. Det är fullt rimligt att livsmedelshandeln och apotekens samhällsansvar förtydligades, men Svensk Handel ser med oro på de risker en ökad kontanthantering medför.
Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked19.12.2024 09:34:04 CET | Pressmeddelande
Riksbankens räntebesked som aviserades under torsdagen välkomnas av Svensk Handel. Att stärka hushållens köpkraft är av yttersta vikt för att ta Sverige ur lågkonjunkturen, och dagens besked är ett steg i rätt riktning. Men likväl fanns goda grunder för ytterligare en dubbelsänkning.
Stark månad för e-handeln – konkurrensen från utlandet ökar19.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med hela 25 procent jämfört med november 2023.
Julklappshandeln väntas omsätta 24 miljarder kronor17.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är en av handelns absolut viktigaste högtider, och många handelsföretag förväntar sig ett högt försäljningstryck. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen i år att öka jämfört med förra året och förväntas omsätta 24 miljarder kronor, vilket talar för att handelns förhoppning om en god jul införlivas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum