Ny studie: Få effekt på annonsen i den digitala djungeln
Visste du att du bara har två sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet i den digitala djungeln? De första ögonblicken är därför avgörande om en annons ska fungera i en digital miljö. En ny studie visar nu hur annonsörer, genom skräddarsydda strategier, kan maximera effekten av digital annonsering.

Studien, som tagits fram av Schibsted tillsammans med Erik Modig, som också är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research, har fått namnet Schibsted Effect Study och är en uppföljning till förra årets studie, Schibsted Attention Study, som visar betydelsen av varumärkesplattform och design för att driva effekt i digitala kanaler.
Årets Schibsted Effect Study visar att skräddarsydda metoder, anpassade efter varje varumärkes unika förutsättningar, kan maximera både uppmärksamhet och effekt i digital annonsering – om de används rätt.
– Många varumärken fokuserar på kortsiktiga taktiska insatser, men det snarare försämrar synlighet och tillgänglighet för konsumenterna. Vi ser nu att nyckeln till framgång är att över tid bygga starka, tydliga varumärken som ökar både synlighet och mental tillgänglighet och göra det utifrån varje enskilt varumärkes specifika förutsättningar. Det är avgörande för att bli det självklara förstahandsvalet, säger Karolina Nilvang, Research & Insight Manager på Schibsted.
Under 2024 har Schibsted samarbetat med tio annonsörer inom tio olika branschkategorier. Annonsörerna har haft två kampanjer vardera i Schibsteds nätverk. Kampanjerna har sedan analyserats med teknisk kampanjmätning, attentionmätning och effektmätning.
Flera lärdomar kan dras från studien, tre av dem är:
-
Tydliga varumärkeselement: Effektiva annonser behöver tydliga, distinkta varumärkeselement (brand assets) för att maximera igenkänning på kort tid, exempelvis färger, logotyper, slogans och grafiska element som skapar igenkänning och underlätta för kunderna att snabbt koppla annonsen till varumärket.
-
Konsekvent design: Enhetlighet i design och budskap är avgörande för att höja observation och koppling till varumärket.
-
Långsiktigt arbete: Utvecklingen av varumärkesidentitet kräver långsiktigt arbete, men ger över tid ökad synlighet och mental tillgänglighet.
– En annan viktig lärdom från vårt arbete är att även små justeringar kan skapa stora effekter – om de görs med utgångspunkt i data, insikter och ett tydligt syfte. Det är ofta i de små detaljerna som de stora resultaten föds, säger Karolina Nilvang.
Erik Modig har varit med i arbetet med att ta fram studien:
– Studien adderar viktig kunskap om hur annonsering i digitala kanaler fungerar. Många företag kan öka effekten av sin annonsering om de följer slutsatserna. Den korta tiden kunder ser på annonser gör att företag behöver vara mycket tydliga. Det är ofta svårt för företag att acceptera att de behöver vara så enkla i sitt budskap. Att ta ett tydligt utifrån och in perspektiv på ens annonser är alltid viktigt, säger Erik Modig.
Schibsted Effect Study lanseras våren 2025. Den finns redan nu att ladda ner som förhandsversion på https://schibstedforbusiness.se/rapporter/schibsted-effect-study-short-version/.
Här är de deltagande varumärkena:
SAS
Dina Försäkringar
Pågen
Skellefteå Kraft
Audi
Electrolux
Hertz
Cubus
Unionen
Nordnet
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Media. E-post: karolina.nilvang@schibsted.com.
Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research. E-post: erik.modig@hhs.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Louise Barkenäs ny ledare för IN/LAB – tillför affärsperspektiv till inkluderingslabbet5.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Louise Barkenäs går in som chef för inkluderingslabbet IN/LAB under 2025. – Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger den tillträdande ledaren.
Klimatjournalistpris till Dagens ETC och Supermiljöbloggen31.1.2025 11:01:11 CET | Pressmeddelande
Eigil Söderin och Anton Borgström, Dagens ETC, samt Jan Lindsten och Lukas Frisell, Supermiljöbloggen, är 2024 års mottagare av Aftonbladets klimatjournalistpris. De får priset för att i flera reportage granskat hur näringslivets tankesmedja Timbro under 1990-talet tagit emot minst 400 000 kronor från oljebolaget Exxon, förmedlade via lobbyorganisationen Atlas. Pengarna var enligt granskningen öronmärkta för att sprida en bild av klimatfrågan som gynnade fossilindustrin.
Schibsted Media vidtar åtgärder för att säkra en bärkraftig framtid22.1.2025 10:07:32 CET | Pressmeddelande
Koncernchef Siv Juvik Tveitnes informerade på onsdagen de anställda i Schibsted Media om de övergripande åtgärder som företaget vidtar för att anpassa sig till den ekonomiska situationen och bana väg för den långsiktiga strategin.
Schibsted Media lanserar trendrapport om framtidens native20.1.2025 10:44:45 CET | Pressmeddelande
Annonsörer blir nyhetsförmedlare och behovet av äkta vara blir större än någonsin i AI-eran. Det är några av trenderna som lyfts fram i den rapport som Schibsted Brand Studio och norska systerbyrån Schibsted Partnerstudio lanserar idag.
Espen Sundve blir CPO i Schibsted Media14.1.2025 10:58:28 CET | Pressmeddelande
Espen Sundve tillträder rollen som Chief Product Officer (CPO) och går in i koncernledningen för Schibsted Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum