Espen Sundve blir CPO i Schibsted Media
Espen Sundve tillträder rollen som Chief Product Officer (CPO) och går in i koncernledningen för Schibsted Media.

Sundve har under sin karriär haft en rad roller inom det tidigare Schibsted. Efter några år som Chief Product Officer på den digitala matvaruleveantören Oda återvände han i höstas till Schibsted Media som rådgivare till koncernchefen Siv Juvik Tveitnes och företagets koncernledning.
I sin nya roll kommer Sundve att ansvara för att stärka Schibsted Medias digitala produkter genom att säkerställa ökad lönsamhet och skapa branschledande användarupplevelser för våra medieanvändare.
– Jag gläder mig mycket åt detta. Vi har strålande möjligheter att skapa bättre journalistik och mer relevanta upplevelser för våra användare. Samtidigt måste vi förenkla, bli mer effektiva och hämta hem värdet av de fantastiska produkter vi redan levererar till miljontals användare i Sverige och Norge, säger Espen Sundve.
Rollen som Chief Product Officer är nyupprättad. Tidigare har produktområdet varit samorganiserat med användarbetalning i Product & Consumer, men med denna förändring blir produkt en egen linje under Sundves ledning. Användarbetalning kommer fortsatt att vara organiserat tillsammans med annonsmiljön (Schibsted Marketing Services – SMS), för att utforska synergier och potentialen i ett tätare samarbete mellan dessa områden.
– Detta markerar ett viktigt steg i vår strategi för att utveckla Schibsted Media. Att sätta användaren i fokus är en av de viktigaste satsningarna i vår långsiktiga strategi, och utnämningen av en CPO är ett naturligt grepp för att understryka detta. Det stärker vår förmåga att utveckla den redan mycket kompetenta och innovativa produktorganisationen, så att vi kan leverera ännu mer sömlösa och relevanta upplevelser för våra användare, säger koncernchef Siv Juvik Tveitnes.
Sundve har tidigare varit både VP Product Management i Schibsted News Media och Chief Product and Tech Officer på VG. Han har också med sig värdefull erfarenhet från sin roll på Oda, där han arbetade med effektivisering och produktförbättringar.
Tveitnes framhåller att Sundves insats som rådgivare till koncernledningen har haft stor betydelse.
– Jag är säker på att det kommer att stärka hela organisationen att få in Espen som en fast medlem i koncernledningen och i rollen som ledare för vår starka organisation för produktutveckling, på vår väg mot målet att bli Nordens ledande mediedestination, säger Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Louise Barkenäs ny ledare för IN/LAB – tillför affärsperspektiv till inkluderingslabbet5.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Louise Barkenäs går in som chef för inkluderingslabbet IN/LAB under 2025. – Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger den tillträdande ledaren.
Klimatjournalistpris till Dagens ETC och Supermiljöbloggen31.1.2025 11:01:11 CET | Pressmeddelande
Eigil Söderin och Anton Borgström, Dagens ETC, samt Jan Lindsten och Lukas Frisell, Supermiljöbloggen, är 2024 års mottagare av Aftonbladets klimatjournalistpris. De får priset för att i flera reportage granskat hur näringslivets tankesmedja Timbro under 1990-talet tagit emot minst 400 000 kronor från oljebolaget Exxon, förmedlade via lobbyorganisationen Atlas. Pengarna var enligt granskningen öronmärkta för att sprida en bild av klimatfrågan som gynnade fossilindustrin.
Schibsted Media vidtar åtgärder för att säkra en bärkraftig framtid22.1.2025 10:07:32 CET | Pressmeddelande
Koncernchef Siv Juvik Tveitnes informerade på onsdagen de anställda i Schibsted Media om de övergripande åtgärder som företaget vidtar för att anpassa sig till den ekonomiska situationen och bana väg för den långsiktiga strategin.
Schibsted Media lanserar trendrapport om framtidens native20.1.2025 10:44:45 CET | Pressmeddelande
Annonsörer blir nyhetsförmedlare och behovet av äkta vara blir större än någonsin i AI-eran. Det är några av trenderna som lyfts fram i den rapport som Schibsted Brand Studio och norska systerbyrån Schibsted Partnerstudio lanserar idag.
Ny studie: Få effekt på annonsen i den digitala djungeln7.1.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Visste du att du bara har två sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet i den digitala djungeln? De första ögonblicken är därför avgörande om en annons ska fungera i en digital miljö. En ny studie visar nu hur annonsörer, genom skräddarsydda strategier, kan maximera effekten av digital annonsering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum