Stora skillnader i handläggningstider mellan elnätsbolagen
En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.
Novus har på uppdrag av Drivkraft Sverige genomfört en kvalitativ undersökning och intervjuat laddbolagen om handläggningstider vid anslutningsärenden för utbyggnad av laddinfrastrukturen. Undersökningen visar att mindre nätbolag på mindre/medelstora orter ofta har snabbare handläggningsprocesser eftersom de är mer proaktiva och flexibla samt har enklare kommunikationsvägar.
”Det enskilt största hindret för att laddbolagen ska kunna hålla ett högt tempo i utbyggnaden av laddinfrastrukturen är de långa handläggningstiderna för anslutningsärenden. Undersökningen visar att problemet är störst hos stora elnätsbolag på större orter där samma ärende ofta hanteras av flera olika avdelningar och där det är svårt för laddbolagen att följa ärendet genom handläggningsprocessen”, säger Thomas Schölin, ansvarig e-Mobility på Drivkraft Sverige.
Undersökningen visar även att kostnader för nätanslutning är svåra för laddbolagen att förutspå och varierar kraftigt från projekt till projekt. Kostnaden för liknande anslutningar kan variera mellan några hundratusen och flera miljoner utan att laddbolagen vet vad som driver priset. Mindre nätbolag kan ibland erbjuda skräddarsydd prissättning anpassat efter projektets förutsättningar vilket ger en lägre kostnad.
I undersökningen lyfts även avsaknaden av kapacitetskarta som visar vart det finns tillgänglig nätkapacitet som ett hinder för att laddbolagen ska kunna planera sina projekt mer strategiskt.
”Branschen efterfrågar en högre grad av transparens vad gäller kostnadsmodeller, handläggningstider och tillgänglig nätkapacitet. Det skulle leda till en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen och därmed öka tempot i omställningen från fossilt till fossilfritt inom transportsektorn”, avslutar Thomas Schölin.
Nyckelord
Kontakter
Thomas SchölinAnsvarig e-MobilityDrivkraft Sverige
Tel:070 - 429 60 10thomas.scholin@drivkraftsverige.seLänkar
Om oss
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Våra medlemsföretag och partners omfattar cirka 3000 energistationer för lätt och tung trafik och 6 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att bli klimatneutrala 2045.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum