Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.

Projektet ”Lösningar för snabbare utveckling av skogsbilvägar” är en av de största forskningssatsningarna inom skogsindustrin som genomförts i Sverige. Det VTI-ledda projektet har finansierats av Vinnova och involverat sammanlagt elva partner, däribland flera av de stora skogsbolagen.
Bakgrunden är att nuvarande skogsbilvägar är konstruerade efter gamla riktlinjer och inte anpassade för de krav som ställs i dag. Det gäller både klimatförändringen med häftiga regn under kort tid och tyngre fordon, då den högsta tillåtna bruttovikten ökat från 64 till 74 ton. Konsekvensen blir vägar som går sönder och fordon som kör fast.
I projektet testas fem olika metoder för att förstärka skogsbilvägarnas bärighet:
• Geoceller. Nät med geoceller grävs ner i vägbanan och fylls med grus och stenmaterial. (Stora Enso)
• Krönlutning/bombering. Lutningen från vägbanans mitt varieras från 0 till 10 procent vilket påverkar dräneringen. (SCA)
• Tillsatser med låg miljöpåverkan. Olika stabiliserande enzymer tillsätts till vägbanan. (Holmen)
• Olika kompakteringsmetoder. Ökad packning genomfördes på både sandiga och lerhaltiga vägmaterial. (Sveaskog och Holmen)
• Stenmadrasser. Så kallade stenmadrasser, fyllda med sten och täckta av geotextil, grävs ner i vägen för att förbättra dräneringen. (Kopparfors skogar)
Testerna av provsträckorna är tydligt positiva. Med ett undantag uppvisade samtliga metoder förbättringar av bärigheten med mellan 10 och drygt 60 procent. Enda undantaget var det sandiga vägmaterialet där ökad packning inte påverkade bärigheten.
Störst förbättring uppnåddes med geocellerna där resultatet beskrivs som ”anmärkningsvärt positivt”. Trots en relativt hög fuktkvot förbättrades bärigheten med mellan 52-64 procent jämfört med en referenssträcka. Geoceller är också den metod som bedöms som ekonomiskt mest fördelaktig när det gäller procentuell ökning av bärighet per meter väg.
– Resultatet är tydligare och mer positivt än jag hade väntat mig. Jag trodde att det fanns tekniska lösningar, men hade inte förväntat att vissa också är så ekonomiskt fördelaktiga, säger projektledaren Dina Kuttah, senior forskare på VTI.
Projektet har finansierats inom InfraSweden, ett av Sveriges 17 strategiska innovationsprogram (SIP) som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
Partner i projektet: Skogforsk, Sveaskog, Stora Enso Skog, SCA Skog, Holmen Skog, Kopparfors Skogar, Riksförbundet Enskilda Vägar, Skogsstyrelsen, Södra Skogsägarna Ekonomiska förening och Trafikverket.
Läs mer i rapporten och på projektets hemsida via länkar nedan.
Nyckelord
Kontakter
Dina KuttahSenior forskare
Tel:013-204245Tel:072-1645950dina.kuttah@vti.seBilder




Länkar
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 202517.1.2025 13:04:03 CET | Pressmeddelande
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum