Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. M Sverige har i årets genomgång dels beräknat hur många stolpar som satts upp länsvis, men även enligt kraven i AFIR, EUs nya förordning om infrastruktur för alternativa bränslen.
– Energimyndigheten rapporterar bara uppgifter om Sveriges samlade publika infrastruktur till EU, därför är det som tidigare viktigt att bryta ner det och ta reda på vilka län och kommuner som är duktiga på laddinfrastruktur och vilka som inte gör tillräckligt, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Enligt det tidigare sättet att räkna kräver dagens drygt 670 000 laddbara bilar en tiondel så många publika stolpar, 67 000. Trots ett betydande tillskott finns fortfarande en stor brist, 22 000 laddstolpar saknas i hela landet. Enligt det nya AFIR ser det däremot ljust ut, bara Stockholms län missar målet även om enskilda kommuner runt om i landet också behöver lägga större resurser på utbyggnaden.
– Risken med att plötsligt klara gällande krav är att utbyggnaden tappar fart. Men så länge en betydande del av nybilsförsäljningen är laddbara gäller det för alla aktörer att ligga i och fortsätta planera och sätta upp nya stolpar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nästan alla län klarar nya AFIR-krav
Det nya sättet att räkna laddinfrastruktur innebär en lättnadens suck för många län, enligt analyser från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Totalt har Sverige en kapacitet i laddinfrastrukturen på mer än 1 700 megawatt. Plötsligt uppfyller nästan hela landet minimi-nivån. I Stockholms län visar VTIs kartläggning att kapaciteten i det publika nätverket är för låg, men det är inte alla kommuner som drar ner betyget.
– I Stockholms län klarar bland annat kommunerna Täby, Sollentuna, Järfälla, Salem och Huddinge rätt nivå, medan Solna, Danderyd, Vaxholm och Lidingö inte gör det, säger Carl-Erik Stjernvall.
Störst effektbrist i hela landet finns i Stockholms stad, där det saknas nästan 40 MW effekt. Det innebär att Stockholm stad skulle behöva uppföra till exempel drygt 530 snabbladdare på 150 kW.
– Senast i december 2024 gjorde Ellevio tillsammans med trafikborgarråd Lars Strömgren en stor sak av att man byggt 38 nya laddstationer, det är alltså inte i närheten av vad som krävs för att komma upp i en godkänd lägsta-nivå, säger Carl-Erik Stjernvall.
Andra kommuner i landet som har bland de största underskotten är Nacka -11,5 MW, Södertälje -8,9 MW, Lund -8,5 MW, Vellinge -1,2 MW och Vänersborg -1,0 MW.
M Sveriges undersökning
Riksförbundet M Sverige har även som tidigare jämfört antalet laddstolpar med antalet laddbara bilar, alltså laddhybrider och elbilar sammanräknat. I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholm och Skåne.
Västra Götalands län, som 2023 låg i botten tillsammans med Stockholm och Skåne, har sett en stor ökning av antalet laddstolpar i kombination med en blygsam ökning laddbara bilar. Det ger ett för i år godkänt antal laddstolpar.
Lägst antal laddstolpar i förhållande till de laddbara bilarna har Stockholm, Uppsala och Jönköpings län. De laddbara bilarna ökade mest i Stockholm och Jönköping.
|
Län |
2024 |
2023 |
Ökning |
|
|
Blekinge län |
659 |
542 |
22% |
|
|
Dalarnas län |
1321 |
1002 |
32% |
|
|
Gotlands län |
440 |
500 |
-12% |
|
|
Gävleborgs län |
1080 |
765 |
41% |
|
|
Hallands län |
1518 |
1286 |
18% |
|
|
Jämtlands län |
867 |
727 |
19% |
|
|
Jönköpings län |
1078 |
777 |
39% |
|
|
Kalmar län |
1077 |
630 |
71% |
|
|
Kronobergs län |
730 |
533 |
37% |
|
|
Norrbottens län |
695 |
508 |
37% |
|
|
Skåne län |
4651 |
3803 |
22% |
|
|
Stockholms län |
13402 |
8857 |
51% |
|
|
Södermanlands län |
757 |
472 |
60% |
|
|
Uppsala län |
939 |
625 |
50% |
|
|
Värmlands län |
932 |
657 |
42% |
|
|
Västerbottens län |
704 |
578 |
22% |
|
|
Västernorrlands län |
779 |
576 |
35% |
|
|
Västmanlands län |
1117 |
542 |
106% |
|
|
Västra Götalands län |
10577 |
7451 |
42% |
|
|
Örebro län |
808 |
648 |
25% |
|
|
Östergötlands län |
1417 |
1126 |
26% |
|
Se bifogat Excel-ark för fullständig statistik över antal laddstolpar. Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe har under perioden mätts i det så kallade CPEV-talet, som enligt tidigare rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. M Sverige har jämfört antalet laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Statistik länsvis har hämtats från Powercircle och nobil.no, statistik för respektive kommun går att se på info.nobil.no. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. I enlighet med EUs klimatpaket Fit for 55 har mätvärdet CPEV ersatts av det så kallade AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). AFIR tar inte hänsyn till antalet stolpar utan i stället den samlade mängden kapacitet i den publika infrastrukturen, räknat i kilowatt, kW. För varje elbil ska det totalt sett finnas 1,3 kW laddkapacitet, samt 0,8 kW för varje laddhybrid. En karta över AFIR-uppfyllnad finns hos Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI - https://drivmedla.vti.se/kartor-och-statistik/afir-kartan
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seDokument
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum