Politiska åtgärder krävs för att fler ska ta sig till jobbet kollektivt
För att fler ska kunna ta sig till jobbet på ett hållbart sätt krävs nya politiska åtgärder för kollektivtrafiken. Regionernas försämrade ekonomi har lett till störningar och minskat utbud i kollektivtrafiken, vilket har gett konsekvenser för både företag och pendlare.

Nya och alarmerande siffror visar att det kollektiva resandet inte återhämtat sig efter pandemin i den omfattning som är önskvärd för att vi ska kunna nå klimatmålen, i synnerhet inte i Stockholm. Även om det kollektiva resandet har ökat, har det som andel av det totala resandet minskat. Mellan 2023 och 2024 sjönk andelen från 31 till 27 procent. Varje resenär som väljer kollektivtrafiken bidrar till minskade klimatutsläpp och minskad trängsel i våra storstäder, och det är därför en oroande utveckling vi nu ser.
– En viktig förändring som kan öka andelen resenärer i kollektivtrafiken, förbättra regionernas ekonomi och skapa förutsättningarna för en tillförlitlig kollektivtrafik är att ta bort förmånsbeskattningen på periodkort i kollektivtrafiken. Genom att minska kostnaden för den anställde skapas incitament för fler att resa grönt med kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.
Svenskt Näringsliv har i en nyligen publicerad undersökning visat att störningar och minskat utbud i kollektivtrafiken skapar stora problem för företagen i region Stockholm, vilket leder till inställda möten, minskad produktion, inkomstbortfall och svårigheter att rekrytera personal. Ett mönster som är giltigt för fler regioner i Sverige.
När färre reser försämras regionernas ekonomi, vilket kan och har lett till nedskärningar i trafikutbudet och att kollektivtrafiken blir mindre attraktiv för resenärerna. Det visar inte minst utvecklingen i just Stockholm. Detta tillsammans med problem med tillförlitligheten i hela kollektivtrafiken på både spår och väg gör att vi behöver ökade incitament för det kollektiva resandet..
Den föreslagna reformen är en del i kampanjen #4av10, där aktörer i branschen för hela landet samlats för att tillsammans driva åtgärder för att nå målet om att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Bakom målet står de nationella branschorganisationerna Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen, Tågföretagen och Svensk Kollektivtrafik. En programförklaring är publicerad, med åtgärder som aktörerna i kollektivtrafiken själva kan och behöver vidta men också med en rad förslag på politiska åtgärder och reformer. En av de prioriterade är ta bort förmånsbeskattningen på periodkort i kollektivtrafiken, för att ge både arbetsgivare och anställda incitament att välja att resa klimatsmart tillsammans.
Kontakter
Yasemin CelebiKommunikatör Sveriges Bussföretag
yasemin.celebi@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum