Transportföretagen

Politiska åtgärder krävs för att fler ska ta sig till jobbet kollektivt

Dela

För att fler ska kunna ta sig till jobbet på ett hållbart sätt krävs nya politiska åtgärder för kollektivtrafiken. Regionernas försämrade ekonomi har lett till störningar och minskat utbud i kollektivtrafiken, vilket har gett konsekvenser för både företag och pendlare.

Anna Grönlund, Branschchef för Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, Branschchef för Sveriges Bussföretag

Nya och alarmerande siffror visar att det kollektiva resandet inte återhämtat sig efter pandemin i den omfattning som är önskvärd för att vi ska kunna nå klimatmålen, i synnerhet inte i Stockholm.  Även om det kollektiva resandet har ökat, har det som andel av det totala resandet minskat. Mellan 2023 och 2024 sjönk andelen från 31 till 27 procent. Varje resenär som väljer kollektivtrafiken bidrar till minskade klimatutsläpp och minskad trängsel i våra storstäder, och det är därför en oroande utveckling vi nu ser.  

– En viktig förändring som kan öka andelen resenärer i kollektivtrafiken, förbättra regionernas ekonomi och skapa förutsättningarna för en tillförlitlig kollektivtrafik är att ta bort förmånsbeskattningen på periodkort i kollektivtrafiken. Genom att minska kostnaden för den anställde skapas incitament för fler att resa grönt med kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.

Svenskt Näringsliv har i en nyligen publicerad undersökning visat att störningar och minskat utbud i kollektivtrafiken skapar stora problem för företagen i region Stockholm, vilket leder till inställda möten, minskad produktion, inkomstbortfall och svårigheter att rekrytera personal. Ett mönster som är giltigt för fler regioner i Sverige. 

När färre reser försämras regionernas ekonomi, vilket kan och har lett till nedskärningar i trafikutbudet och att kollektivtrafiken blir mindre attraktiv för resenärerna.  Det visar inte minst utvecklingen i just Stockholm. Detta tillsammans med problem med tillförlitligheten i hela kollektivtrafiken på både spår och väg gör att vi behöver ökade incitament för det kollektiva resandet.. 
 
Den föreslagna reformen är en del i kampanjen #4av10, där aktörer i branschen för hela landet samlats för att tillsammans driva åtgärder för att nå målet om att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Bakom målet står de nationella branschorganisationerna Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen, Tågföretagen och Svensk Kollektivtrafik. En programförklaring är publicerad, med åtgärder som aktörerna i kollektivtrafiken själva kan och behöver vidta men också med en rad förslag på politiska åtgärder och reformer. En av de prioriterade är ta bort förmånsbeskattningen på periodkort i kollektivtrafiken, för att ge både arbetsgivare och anställda incitament att välja att resa klimatsmart tillsammans.   

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande

Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye