Felsökningsavgift trots garanti irriterar
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
Efter att i många årtionden haft ett välriktat kundfokus med intresse att vara mån om kunden stressas allt fler bolag av ökade krav på lönsamhet och pengar in. Många företag har därför börjat med hot om så kallade felsökningsavgifter. Hittar en mekaniker inga fel som kan faktureras garantigivaren tillika biltillverkaren måste kunden själv betala vad felsökningen kostar, ofta 2 – 3 000 kronor.
Om en konsument köper en helt ny bil för flera hundra tusen kronor och ett viktigt försäljningsargument har varit att bilen har exempelvis en sjuårig nybilsgaranti, förväntar sig konsumenten att garantin gäller fullt ut. Trots detta hävdar många bilhandlare att det är konsumentens ansvar att stå för risken vid fel och att de kan bli skyldiga att betala tusentals kronor i felsökningsavgifter för att få hjälp med ett misstänkt garantifel.
– Det är orimligt att en garanti, som ska ge rätt till kostnadsfria reparationer, istället skapar osäkerhet och otrygghet för konsumenten. I värsta fall kan man tvingas betala stora summor helt i onödan. En garanti innebär att bilsäljaren ansvarar för bilens beskaffenhet under hela garantitiden. Vi uppmanar därför bilföretagen att tänka om, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.
I bakgrunden finns en skevhet där bilhandlare ofta känner sig tvingade och styrda av de så kallade återförsäljaravtalen, alltså avtalen mellan bilhandlarna och biltillverkaren eller den som importerar och är generalagent för ett bilmärke i Sverige.
Återförsäljaravtalet detaljstyr vilken ersättning som utgår vid ett garantiarbete, men kan också innebära många undantag som lämnar verkstaden med kostnader då den nedlagda tiden inte kan faktureras någon, om man inte på förväg upplyst kunden om risken. Dessutom kan konsumentköplagen ställa mer långtgående krav på en bilhandlare än vad återförsäljaravtalet gör.
– Vi hör ofta ursäkter från bilhandlare om att fel och brister inte accepteras som ett garantiärende av den som står bakom garantin. Men det spelar inte alltid någon roll. Bilhandlaren kan själv ha ett ansvar enligt konsumentköplagen, det vill man sällan nämna förstås. Konsumenten går miste om rättigheter och företagen misslyckas i sin kundvård, säger Olle Haglund.
– Bilhandlare borde sluta med att försöka kräva kunden på pengar. Det riskerar bidra till att kunder i lägre utsträckning vågar lämna in bilar som många gånger faktiskt är trasiga eller drabbade av mjukvarufel, och det skapar i förlängningen onödigt dåligt förtroende för bilmärken eller modeller som faktiskt sen visar sig vara trasiga, säger Olle Haglund.
M Sveriges råd om felsökning
- En korrekt och fackmässigt utförd reparation måste alltid föregås av en felsökning. Det första steget i en sådan är ofta att mekanikern själv får möjlighet att framkalla felet eller symtomen.
- Vid en gällande garanti ska det inte finnas någon risk att som kund behöva beakta eller avgöra om ett fel man upplevt kan vara en garanti eller inte. Man ska inte behöva riskera att betala för detta i efterhand.
- Utanför garantitiden, vid ett reparationsärende på verkstad är det alltid viktigt att betala för en felsökning. Då står verkstaden för ansvaret att åtgärden blir den rätta. Som kund är det bästa att undvika att ge en direkt order om ett arbete.
Kontakter
Olle HaglundJurist
Tel:0708405335olle.haglund@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum