Örebro universitet

Debatten bygger sällan på forskning – men har haft stor påverkan på lärarutbildningen

Dela

Mediedebatten om svensk lärarutbildning har skapat en bild av kris och styrts av journalister, politiker och opinionsbildare – medan lärarutbildarna har haft en undanskymd roll. Det visar ny forskning vid Örebro universitet.
– Vi ser att debatten sällan bygger på forskning men den har ändå haft stor påverkan på lärarutbildningens utveckling, säger Nadia Moberg, forskare i musikpedagogik.

Urban Tholén, Musikhögskolan Urban Tholén, Musikhögskolan

Forskarna Eva Georgii-Hemming och Nadia Moberg har analyserat debattartiklar och ledare i Sveriges fyra största dagstidningar: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen.
 
Debattartiklarna är från de senaste 20 åren – mellan 2003 och 2023. De två Örebroforskarna har undersökt vilka idéer som fått genomslag och vilka aktörer som styrt samtalet.

Förenklad syn på lärarrollen

Forskningen visar att lärarutbildarna har haft en undanskymd roll. Debatten har styrts av journalister, politiker och opinionsbildare och den har präglats av en politiserad och förenklad syn på lärarrollen. Lösningen som presenteras är ofta en verktygslåda av faktakunskaper och metodik.
 
– Den syn på utbildning som debatten ger uttryck för har fått politiskt genomslag. Pedagogikämnet står som syndabock och verktygslådan och enkla knep för klassrummet ersätter en kritiskt tänkande profession, säger Eva Georgii-Hemming, professor i musikpedagogik.

Reduceras till motsatspar 

– Det riskerar att leda till en avprofessionalisering av läraryrket och en reduktion av mänskligt lärande till en uppsättning tekniker och metoder, snarare än en process av reflektion och omdöme, säger Nadia Moberg.
 
Forskarna visar att debatten reduceras till motsatspar – ämneskunskap eller pedagogik, fakta eller kritiskt tänkande och att läraryrkets verkliga komplexitet går förlorad.
 
– Det här synsättet står i vägen för en lärarutbildning där studenter får möjlighet att utveckla den självständighet och analytiska förmåga som yrket kräver, avslutar Eva Georgii-Hemming.

Nyckelord

Kontakter

För mer information kontakta:
Eva Georgii-Hemming: Eva.Georgii-Hemming@oru.se, 070-254 20 27
Nadia Moberg: nadia.moberg@oru.se, 070 721 07 23

Bilder

Eva Georgii-Hemming och Nadia Moberg
Eva Georgii-Hemming och Nadia Moberg
Urban Tholén Urban Tholén, Örebro universitet
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle. 

Följ Örebro universitet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye