Årets enkät bekräftar: M Sveriges medlemmar vill ställa om
2025 års enkät visar både att många av M Sveriges medlemmar äger en klimatsmart bil, och jämfört med 2023 är nästan 30 procent fler positiva till förnybart drivmedel och är beredda att betala mer för att fasa ut det fossila. – Det finns en bred vilja och förståelse för klimatarbetet, kommenterar Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
M Sveriges medlemmar har genom kongressen fastställt att förbundet ska arbeta för 2030-målen om att sänka vägtrafikens utsläpp. Under de senaste åren när bensin- och dieselpriserna sköt i höjden stred M Sverige nästan ensamt om vikten av att behålla och förstärka reduktionsplikten, tack vare dess enorma effekt på att få ner vägtrafikens utsläpp. En viktig aspekt särskilt nu när den i princip utraderats, och innan elbilar blivit riktigt vanliga. Enbart runt 14 procent av alla 5 miljoner personbilar går att köra helt eller delvis på el. Färska siffror från Naturvårdsverket visar också att utsläppen från svenska vägtransporter förra året ökade med 24 procent.
I maj 2023 samt i maj 2025 svarade riksförbundets medlemmar på en enkät* om en rad frågor inom trafiksäkerhet, hållbarhet och tillgänglighet. Av svaren noteras viktiga skillnader där förbundets medlemmar sticker ut.
– Hela 32 procent av våra medlemmar svarar att de har en bil som kan köras på något annat än fossila drivmedel, det är mer än dubbelt så stor andel som fordonsflottan i stort. Det finns en bred vilja och förståelse för klimatarbetet i organisationen, det känns förstås jättekul, kommenterar Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig Riksförbundet på M Sverige.
Dessutom ökade andelen som är beredda att betala mer för ett drivmedel med lägre klimatpåverkan. Nästan 30 procent fler är positivt inställda till att ställa högre krav på drivmedelsbolagen jämfört med enkäten 2023.
– Fördelarna med ökad inblandning är ganska många, och de kan ha stor effekt. Till exempel blir det möjligt för alla som kör en vanlig bil att sänka sina utsläpp, något som annars främst är tillgängligt för den som har råd med en elbil. Att betala några kronor mer vid pumpen kan dessutom bli helt nödvändigt några år framöver, oberoende av exempelvis vilka politiker som har makten, menar Carl-Erik Stjernvall.
Samhället ska ställa om, och det är viktigt att låta alla göra sin del, beroende på sina förutsättningar.
– M Sverige driver linjen att bilarna och bränslet måste bli bättre. Att köra bil mindre finns inte på kartan för de flesta, att omställningen sker på rätt sätt kan vara helt avgörande för ens tillvaro. Det är många som oroar sig över vad som komma skall, och jag tror det är viktigt att fortsätta ställa höga krav på tillverkare och försäljare, så att produkterna blir bättre, i stället för att skapa ökade skatter och avgifter för alla som måste använda bilen, säger Carl-Erik Stjernvall.
* Antal svarande medlemmar var 5 169
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum