Ingen rusning trots höjd skrotningspremie i maj
Under 2024 sattes bottenmärket för en av de sämst utformade subventionerna bilägare stött på, den nya skrotningspremien. Trots boostad premie nu i maj är det få som ser nyttan. – Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.
Den nya skrotningspremien som regeringen infört är kantad av så snåriga villkor att bara 7 av 250 miljoner avsatta för 2024 gick åt. Detta trots att bristerna påpekats av flera remissinstanser, bland annat M Sverige. Resten, 243 miljoner kronor, brann inne.
I ett närmast desperat försök att rädda upp situationen höjdes premien den 26 maj 2025 från 10 000 kronor till 25 000 kronor. Trots att summan är på en intressant nivå har Boverket, som fått uppdraget att administrera utbetalningarna, bara mottagit runt 400 nya ansökningar den första månaden, till och med den 26 juni.
– I den här takten kommer ytterligare 200 miljoner kronor lämnas outnyttjade. Det ger noll miljönytta. Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Även för 2025 har 250 miljoner kronor avsatts för den så kallat tillfälliga skrotningspremien. Men med 400 ansökningar per månad fram till att premien inte längre går att söka, den sista oktober, kommer majoriteten av de tillgängliga medlen att gå tillbaka till statskassan.
– Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är en fantasi att de flesta bilägare skulle gå direkt från skrotfärdig bil till elbil. Med en skrotningspremie utan villkor kommer effekten ändå att uppnås i och med att alla som skrotar sin bil kommer att använda pengarna för att köpa upp sig. Det ger ringar på vattnet och effekten blir att de bilar som skrotas av den totala vagnparken likväl måste ersättas med både nyare och helt nya bilar. Att kanslier och departement inte har insyn eller förståelse för det här är oroande, i stället skapar man en premie med så svåra villkor att ingen kan nyttja den, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige menar att det enda rimliga för att föryngra fordonsparken är en skrotningspremie utan krav på köp av elbil. Det skulle främja både miljön och trafiksäkerheten.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum