Reflex, inte bara för gående
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
För bästa synlighet ska reflexerna placeras långt ner på ben och armar
– Reflexer gör stor skillnad. Med bra reflexer kan en person upptäckas på cirka 125 meters håll. En mörkklädd person utan reflexer syns först på 20–30 meters avstånd. Då kan det redan vara för sent, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
För bästa synlighet ska reflexerna placeras långt ner på ben och armar. Det är viktigt att komma ihåg att alltid bära reflexer när man rör sig i trafiken vid mörker, oavsett miljö.
– Många tror att reflexer inte är lika viktiga i samhällen eller där det finns gatubelysning, men tvärtom omkommer flest i mörkerolyckor i tättbebyggda områden med upplysta vägar. Extra viktigt är att föräldrar ser till att barnen har reflexer. Särskilt riskutsatta är unga när de går till eller från bussen, säger Jacob Sidenvall.
Nya trafikslag som a-traktorer och elsparkcyklar har gjort trafiken ännu mer komplex. De har hastighet och rörelsemönster som avviker från övriga trafikslag. Det har börjat göra avtryck i olycksstatistiken.
– Det är avgörande att den som väljer elsparkcykel ser till att synas bra, säger Jacob Sidenvall. Dödsolyckorna bland skyddade trafikanter går långsamt nedåt, men för oskyddade trafikanter ser vi inte samma nedgång. Det är bilförarna som ska anpassa sin körning till rådande förhållanden, men i år vill vi särskilt uppmana elsparkcyklisterna att ha bra reflexer.
Alla trafikanter måste snabbt anpassa sig till den mörka årstiden
Som bilist måste man anpassa sin körning till den sämre sikten som kommer med mörker och regn. Det går inte heller att förlita sig på att alla gående har reflex, utan man måste vara uppmärksam och beredd på den ökande olycksrisken. Även bilister måste tänka på att ha reflexer med sig. Då i form av en reflexväst vilket man bör ha med sig, utöver varningstriangeln som alltid ska finnas med i bilen. Vid olyckor, problem med bilen eller andra ärenden kan det bli nödvändigt att lämna bilen och då krävs att man är mycket väl synlig för andra förare.
- Det gäller för alla trafikanter att snabbt anpassa sig till den mörka årstiden, särskilt nu när vi gått över till vintertid tar sig många hem från jobb och skola i mörker, det är nu reflexbehovet uppstår, säger Jacob Sidenvall.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum