Ny undersökning: Unga vuxna behöver tryggare hälsoråd i den digitala vardagen
Unga vuxna i Sverige drunknar i ett hav av hälsorelaterad information. De hämtar tips och råd från internet, sociala medier och AI – men blir ofta mer osäkra än kloka på kuppen. Det visar en ny YouGov-undersökning genomförd på uppdrag av Herbalife.

När unga vuxna har frågor om kost, träning eller återhämtning, söker över hälften vanligtvis information på internet. Dessutom uppger 28 procent att de brukar använda AI för att hitta svar på det de undrar över. Samtidigt använder 34 procent sociala medier som TikTok, YouTube och Instagram.
Samtidigt uppger 4 av 10 att de ofta känner sig osäkra på vad som faktiskt är korrekt information om kost. Och 40 procent menar att de skulle ha bättre hälsa och mer energi om de hade tillgång till mer kunskap.
Enligt läkaren och specialisten i fysikalisk och rehabiliteringsmedicin, Michael Thorp, är detta en naturlig konsekvens av den digitala medievärlden som dagens unga växer upp i.
– Tidigare generationer fick hälsoråd från skola, familj och fackkunniga. I dag får unga hälsoråd från alla håll, paketerade i trender, algoritmer och korta klipp. Då är det inte konstigt att de blir osäkra, säger Thorp.
Ett tydligt behov av professionellt stöd
Undersökningen visar samtidigt att unga vuxna efterfrågar mer stöd från trygga och professionella källor. 4 av 10 säger att de skulle känna sig betydligt tryggare om de hade tillgång till kostnadsfri näringsrådgivning i vardagen. Många efterlyser även enkla guider och recept som gör det lättare att fatta bra beslut, och flera pekar på behovet av mer undervisning om kost, sömn och hälsa i skolan.
Tillsammans visar detta att unga vill ha kunskap som är både pålitlig och praktisk, menar Thorp.
– Det här visar att unga inte söker snabba trender – de söker kvalitet. De vill lära sig, de vill förstå, och de vill kunna lita på informationen de får. Det är en mycket positiv utgångspunkt, säger Thorp.
”Kan inte förvänta oss att unga sorterar informationen själva”
Thorp menar att fackmiljöerna nu måste möta målgruppen där de faktiskt hämtar sin information.
– Vi kan inte förvänta oss att unga ska sortera informationen själva. Vår uppgift som fackpersoner är att göra kunskapen tillgänglig, begriplig och trygg, oavsett om de söker i en app eller scrollar på sociala medier, säger han.
Han menar att utvecklingen också bör få oss att tänka bredare kring vad god folkhälsokommunikation innebär i dag.
– Det handlar inte bara om att ge råd. Det handlar om att hjälpa unga att tolka råden, skilja mellan bra och dåliga källor, och förstå vad som faktiskt spelar roll i längden. När de får rätt vägledning, blir de tryggare – och då blir det mycket enklare att fatta kloka beslut, avslutar Thorp.
Nyckelord
Bilder


Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i november 2025 av YouGov på uppdrag av Herbalife. Den
utfördes i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland, med ett representativt
urval personer mellan 18 och 74 år. Undersökningen syftade till att kartlägga befolkningens
kunskap kring träning och kost. Totalt deltog 4 063 respondenter i Norden, varav 1 013 i
Sverige.
Om Herbalife
Herbalife är ett globalt näringsföretag som har bidragit till positiva
livsstilsförändringar sedan 1980. Deras högkvalitativa hälso- och näringsprodukter är
tillgängliga exklusivt via dedikerade medlemmar av Herbalife i mer än 90 länder.
Herbalife engagerar sig i att bekämpa dåliga kostvanor och fetma globalt genom att
erbjuda produkter av hög kvalitet, coaching och en gemenskap som inspirerar till att
leva ett sunt och aktivt liv. Herbalife engagerar sig för unga idrottare och har
utvecklat ett nordiskt sponsorprogram vid namn ”Herbalife Talents”. Genom detta
stödjer Herbalife idrottare inom kost och idrottsnäring – viktiga delar för att lyckas
inom idrotten.
Följ Herbalife Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Herbalife Sverige
Kvinnors hälsa: Läkare uppmanar kvinnor att strunta mer i hälsoråd2.10.2025 11:33:06 CEST | Pressmeddelande
9 av 10 kvinnor har dåligt samvete för att de inte tränar eller äter ”rätt”, visar en ny undersökning. Samtidigt framgår det att de flesta i stort sett lever både aktivt och hälsosamt. Läkaren Michael Thorp varnar för konsekvenserna och uppmanar kvinnor att bry sig mindre. Både i det dåliga samvetet, makens cykelturer och välmenande råd.
Svenskar vill ha en aktiv och hälsosam sommar, men få har tydliga mål2.7.2025 14:25:23 CEST | Pressmeddelande
Svenskarna har stora ambitioner om att leva sunt i sommar, men har svårt att planera sin träning. – Bra rutiner behöver inte vara komplicerade, men de gör det lättare att hålla motivationen uppe, säger läkaren Michael Thorp.
Endast 15 procent uppnår de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet19.12.2024 10:15:13 CET | Pressmeddelande
Enligt Livsmedelsverket ska man som vuxen utföra fysisk aktivitet minst 30 minuter om dagen för att minimera risken för olika typer av hälsosjukdomar. Samtidigt visar en undersökning från Herbalife att endast 15 procent av svenskarna når den rekommenderade nivån.
Fem av tio under 30 år är oroliga för sin fysiska hälsa25.9.2024 11:20:58 CEST | Pressmeddelande
Allt fler svenskar under 30 år är bekymrade över sin fysiska hälsa. Samtidigt lever de flesta i den åldersgruppen hälsosamt både när det gäller kost och träning. Läkaren Michael Thorp uppmanar unga att slappna av och njuta av livet.
Studie visar att svenskar har svårt att komma igång med träningen: 5 tips för en aktiv sommarsemester9.7.2024 13:24:18 CEST | Pressmeddelande
En undersökning visar att 5 av 10 svenskar har dåligt samvete för att de inte rör på sig tillräckligt, något som för de flesta beror på brist på motivation och tid. Semestern är ett perfekt tillfälle för att lindra det dåliga samvetet, öka motivationen och lägga grunden för nya vanor, enligt läkaren Michael Thorp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum