Extraljus – för trafiksäkerheten?
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
– Det första man kan konstatera är att olycksrisken vid mörkerkörning är två till tre gånger högre än i dagsljus, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. Bara det vittnar om att bra belysning gör skillnad. Ett förstärkt helljus kan ge den framförhållning som krävs för att undvika farliga situationer.
Sverige har ett generöst regelverk när det kommer till extraljus som förstärker helljuset. Det är passande för ett glesbefolkat land med mörka vintrar. Helljus får användas vid körning i mörker, skymning och gryning. Med ny teknik har extraljusen blivit mer tillgängliga och mindre känsliga för yttre påverkan.
– Det enklaste är att fundera på hur många timmar man kör i mörker per år, säger Jacob Sidenvall. Efter det kan tänka efter på hur mycket man brukar kunna köra med helljuset påslaget. Kör man bara där man ständigt har mötande trafik är det kanske inte så meningsfullt att lägga pengar på extraljus.
Skillnaden mellan bra och dåligt helljus är i dag stort. På vägarna och i handeln finns bilar med stor variation i ljusbild. En del modeller, särskilt bland äldre bilar, har för svagt helljus för att ge god framförhållning på mörka vintervägar. På senare tid har det blivit populärt att installera starkare vita ljus som tänds när man backar. Det kan vara relevant för vissa bilister, men är också en trend.
– Om man bestämmer sig för att köpa en uppsättning extraljus så ska man sätta det på den bil man kör mest under vintern, säger Jacob Sidenvall. Kanske är det en enklare pendlarbil snarare än den stora familjebilen där alla får plats, men som används mer sällan till långresor. Extra backljus kan vara skönt om man ofta parkerar där det är mörkt och där små fel kan få stora konsekvenser som på små grusvägar eller kring arbetsplatser utomhus.
Mörkerkörning ställer högre krav på föraren och fordonet. Extraljus ersätter inte de kraven utan är ett komplement som kan bidra till bättre avläsning av trafiksituationen. Det är avgörande att ljusen installeras och justeras på rätt sätt, då bländning av mötande är en trafikfara i sig.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 60 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum