600 jobbansökningar till städföretag under Järvaveckan

Fem städ- och hemserviceföretag har fått in nästan 600 jobbansökningar under två dagar på Järvaveckan. Det visar en sammanställning från Almega Serviceföretagen.

Det märks att våra företag drar många jobbsökande i Järvaområdet, under onsdagen var det kö utanför tältet, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.

Nästan 600 (595) jobbansökningar kom in till företagen CoorInspira, Miljöpalatset, Rengörare Näslund Hemma och Vardagsfrid under Järvaveckan. De fem städ- och serviceföretagen rekryterade nya medarbetare i Almegas tält under onsdagen och söndagen.

En ny undersökning från Almega visar att 37 procent av de nyanlända kvinnorna i Järva arbetar inom städ och hemservice. Det gör städyrket till det vanligaste i gruppen. För nyanlända män är siffran 17 procent.

Branschen är en viktig integrationsmotor. Det är här många nyanlända får sitt första jobb på den svenska arbetsmarknaden, säger Pernilla Enebrink.

Under Järvaveckan deltog fem av Almega Serviceföretagens medlemsföretag i Almegas tält. Syftet med deltagandet var att rekrytera nya medarbetare. Bland tjänsterna som utlystes fanns städare, arbetsledare och chef inom städ och hemservice.

Läs hela undersökningen här: Så får ännu fler Järvabor jobb

Näringspolitisk expert på Serviceföretagen

Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna hemservice, sanering, städ och facility management ingår. Vi har 1 250 medlemsföretag som sysselsätter 54 000 personer. Branschen är landets främsta integrationsmotor och sysselsätter 29 700 utrikes födda. Vi arbetar för ett bättre företagsklimat, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.