Kundpartner Syd – Årets Städföretag 2023

Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.

Priset Årets Städföretag 2023 har tilldelats Kundpartner Syd. Juryns motivering lyder:

Företaget har för andra året i rad hamnat bland de tre finalisterna, och det är inte konstigt. Kundpartner sätter sina medarbetare i främsta rum och har därtill utmärkt sig i sitt fokus på sambandet mellan en friskare arbetsmiljö och tjänster inom lokalvård och desinficering. I det varumärkesskyddade konceptet ”Frisk arbetsmiljö” visar företaget hur den fysiska miljön kan öka medarbetarnas välmående, utifrån faktorer som inomhusluft, renhet, ljussättning, ergonomi, och sociala ytor. Konceptet utgör en del i företagets framgångssaga.

– Vi är glada och stolta över priset, det känns som en belöning för vårt hårda arbete! Vi ligger i framkant när det gäller utveckling och innovationer och hur vi hanterar våra kunder och personal. Vår mission är att vår städning gör våra kunder friskare. Därför arbetar vi för att flytta städning från en inköps- till en HR- och arbetsmiljöfråga. På så sätt flyttar vi branschen framåt, säger Peter Rehnström, vd, Kundpartner Syd.

Priset Årets Städföretag är ett samarbete mellan fack och arbetsgivare. Bakom priset står arbetsgivar- och branschorganisationen Almega Städföretagen samt de fackliga organisationerna Fastighets och Kommunal.

– Det är alltid roligt att få tillfälle att lyfta seriösa företag, som hittar nya sätt för att bidra till att utveckla branschen. Kundpartner Syd är verkligen ett sådant exempel, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert, Almega Städföretagen.

Samtliga tre finalister – Meritum, Rimab och Kundpartner Syd – har uppfyllt kriterierna och driver sina verksamheter med stort engagemang för att lyfta branschen som helhet. Vinnaren presenterades på Stora Städbranschdagen i Stockholm den 12 oktober.

För att kvalificeras till priset Årets Städföretag måste företaget vara medlemmar hos Almega Serviceföretagen, samt vara ett Auktoriserat Serviceföretag. Det vill säga vara auktoriserat av parternas gemensamma auktorisationsnämnd.

– Priset betyder jättemycket. Vi kommer berätta om priset på kommande ledningsgruppsmöte och utvecklingsdagar för personalen, avslutar Peter Rehnström.

Om priset
Årets Städföretag måste vara ett Auktoriserat Serviceföretag. Det vill säga vara auktoriserat av parternas gemensamma auktorisationsnämnd. Juryn utser ett städföretag som på olika sätt utmärkt sig som ett stort föredöme i branschen.

Juryn gör en helhetsbedömning där följande kriterier har särskild betydelse:

• Arbetsmiljöarbetet
• Miljöarbetet
• Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY:s yrkesbevis
• Välordnad och god ekonomi
• Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

Förra året valde juryn att dedikera priset Årets Städföretag 2022 till 50-femme.

Tidigare vinnare är 50-femme (2022), Småländska Städ (2021), dedikerades till alla Sveriges städare (2020), Sesab Service (2019) och Norrlands Miljövård (2018). Vinnaren prisas på den årliga Stora Städbranschdagen.

Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
Telefon: 08-762 69 74, michelle.jacobsson@almega.se

Peter Rehnström, vd, Kundpartner Syd

Almega Städföretagen

Almega Städ­företagen är en bransch- och arbetsgivar­organisation för städ­företag som arbetar mot företag och offentliga verksamheter. Vi arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb.

Almega Städ­företagen har cirka 900 medlems­företag som tillsammans sysselsätter uppemot 28 000 anställda och omsätter 17 miljarder årligen. Det gör att vi representerar majoriteten av den privata städ­branschen.