Betala vägavgifterna i Europa - annars blir det dyrt!
Vägavgifterna tas ut på olika sätt beroende på land. I Österrike, Schweiz, Tjeckien och Slovenien ska avgiften betalas i förväg. Innan man kör in i landet inhandlas en vignette som fästs på bilens vindruta.
- Märket säljs på bensinmackar nära gränsen och ger rätt till obegränsad körning under giltighetstiden, säger Karl von Schoultz. Vignetten finns för kortare eller längre perioder. Schweiz kräver alltid ett helårsmärke - även om man bara kör där en dag eller två.
Slovakien och Ungern har slopat klistermärket. Här läggs bilens registreringsnummer in i en databas. Men avgiften kommer man förstås inte undan.
Har man en husbil blir det besvärligare. Särskilt om husbilen är tung och väger över 3,5 ton totalt. Det gör många husbilar numera. Tunga fordon får inte köra på vignette. De måste skaffa en räknare som debiterar höga kilometeravgifter.
- Här blir det ofta böter alldeles i onödan. Räknaren ställs in fel trots att man inte haft för avsikt att fuska. Eller så har man inte skickat in rätta papper om husbilens miljöklass, menar Karl von Schoultz.
I länder som Frankrike, Italien, Spanien, Polen och Kroatien beror avgiften på körd sträcka och fordonets storlek.
- När du kör in på en betalmotorväg tar du en biljett. Biljetten spottas ut automatiskt, eller så trycker du på en knapp. Sedan fälls bommen upp. Glöm inte att ta med biljetten! Har du slarvat bort den får du betala en rejäl straffavgift.
Här och var längs vägen dyker betalstationer upp. Landets egna bilister susar snabbt förbi, de har elektroniska avläsare på vindrutan. Men för en turist är det kontant betalning i lucka eller kortbetalning i betalautomat som gäller.
- Kontanter är enklast och går snabbast, säger Karl von Schoultz.
På många håll i Europa är trafiktrycket stort. Vägar och städer är inte sällan kameraövervakade. Dels för att kontrollera att vägavgifterna är betalda, dels för att övervaka hastigheten och att obehöriga inte kör där det är förbjudet. Kamerorna är dolda för trafikanterna.
- Har du fått böter efter en resa utomlands? Mitt råd är att betala så snart som möjligt. När utländska myndigheter skickar ut böter brukar de ha torrt på fötterna och bra fotobevis, avslutar Karl von Schoultz reseexpert på Motormännen.
Fler tips om hur att resa med bil utomlands finns på www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/ . Eller i Motormännens bilresehandbok Upptäck Europa med bil 2016-2017.
För mer information:
Karl von Schoultz, Motormännens reseexpert
karl.von.schoultz@motormannen.se
08-690 38 37
Nyckelord
Kontakter
Karl von Schoultzreserådgivare
Tel:08-690 38 37karl.von.schoultz@motormannen.seLänkar
Om
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum